استفاده از پارچه های اضافی

چند روش خلاقانه برای استفاده از پارچه های اضافی

جمع شدن اضافات پارچه در کارگاه یا خانه کسانی که خیاطی می کنند همیشه یک معضل بزرگ برای آن هاست. بنابراین همه آن ها به دنبال روش های استفاده از پارچه های اضافی و تکه پارچه های دور ریز برای لوازم و وسایل مورد نیاز خود هستند. اما با به کار بردن کمی خلاقیت به کار بردن پارچه های کهنه و کوچک راحت به نظر می رسد. در این مقاله از همیار خیاط می خواهیم بگوییم با پارچه های اضافی و دور ریختنی چکار کنیم و چه بدوزیم؟

چرا استفاده از پارچه های اضافی و دور ریز مهم است؟

اگر شما هم خیاط باشید یا به شکل یک فرد مبتدی تعدادی لباس برای خود و خانواده های خود دوخته باشید می دانید که هیچگاه نمی توانید از تمام پارچه هایی که برای یک لباس می خرید به طور کامل استفاده کنید. گاهی یک تکه چند سانتی متری از آن ها باقی می ماند که نه برای دوخت یک تاپ کافیست و نه به اندازه ای است که بتوانید به راحتی آن را دور بریزید. این مشکل زمانی چشمگیر می شود که شما یکی کارگاه خیاطی داشته باشید یا به صورت حرفه ای هر روز به دوخت لباس مشغول باشید. در چنین مواقعی طی یکی ماه یک کیسه بزرگ از تکه پارچه های کوچک و اضافی در کنار خانه خود دارید.

چرا استفاده از پارچه های اضافی مهم است

اگر شما هم راضی نمی شوید آن ها را دور بریزید باید به شما حق بدهیم. چون بسیاری از این پارچه ها علاوه بر زیبا بودن و متراژ بالایشان، قیمت بالایی نیز دارند. علاوه بر این دور ریختن آن ها باعث آسیب به محیط زیست و نادیده گرفتن منابع محدود روی کره زمین می شود. اکنون بیایید با هم نگاهی به راه های استفاده از پارچه های اضافی و کوچک بیندازیم:

چگونگی استفاده از تکه پارچه های اضافی و دور ریختنی

برخی از افراد بسیار خلاق هستند و از کوچک ترین اضافات پارچه خود در خانه بهترین استفاده ها را می کنند. اما برای برخی دیگر پیدا کردن راه هایی برای استفاده از پارچه های اضافی بسیار سخت است. در اکثر مواقع نیز نمی توانند راهی برای آن پیدا کرده و تمام اضافات پارچه را دور می ریزند. اگر ذهن شما نیز با این سوال که با پارچه های دور ریختنی و اضافه چی بدوزیم مشغول شده است و با اصول اولیه خیاطی و کار با انواع چرخ خیاطی نیز آشنا هستید، ادامه این مطالب را بخوانید:

دوخت کوسن با تکه پارچه

امروزه استفاده از کوسن ها برای ایجاد تنوع در دکوراسیون خانه و زیباتر ساختن آن طرفداران زیادی پیدا کرده است. استفاده از آن ها که معمولا با پارچه های رنگی و زیبا دوخته می شوند به مبلمان شما زیبایی خاصی می بخشند. بنابراین یکی از روش های بسیار مفید و اقتصادی برای استفاده از تکه پارچه های اضافی، دوخت کوسن های رنگی است. اگر تکه های پارچه بزرگی دارید می توانید برای یک کوسن از یک جنس و یک رنگ پارچه استفاده کنید. وگرنه می توانید از چهل تکه دوزی استفاده کنید و پارچه های خیلی کوچک را به کار بگیرید. برای این کار لازم است ابعاد کوسن خود را به طور دقیق اندازه بگیرید و بر اساس آن پارچه را با احتساب جا دوخت ببرید. پس از دوخت می توانید لبه های آن را با دوخت زیپ یا کوک های پس دوزی ببندید.

چگونگی استفاده از تکه پارچه های اضافی

دوخت دستگیره با تکه پارچه های اضافی

حتی برای کسانی که یک زندگی تجملاتی را به یک زندگی ساده تر ترجیح می دهند، گاهی هزینه کردن برای یک دستگیره که دوخت آن بسیار راحت است کمی ناراحت کننده است. اما شما می توانید به راحتی با استفاده از تکه پارچه های اضافی که از خیاطی خود جمع کرده اید انواع رنگ های دستگیره را برای خود و بقیه دوستان خود تهیه کنید. یکی از ساده ترین راه های دوخت آن نیز این است که دو مربع 15 در 15 سانتی متر را از یکی تکه پارچه مناسب ببرید. برای کلفت تر شدن آن نیز لازم است از سایر تکه پارچه هایتان 4 مربع دیگر در آورده و با دو مربع دیگر زیر چرخ کرده و بدوزید. برخی از افراد نیز برای محکم تر شدن آن دو قطر مربع را نیز می دوزند.

استفاده از پارچه های اضافی برای دوخت کش مو

انواع پارچه های ساتن و نخی را می توانید برای دوختن کش موی دخترانه به کار ببرید. مزیت استفاده از تکه پارچه های اضافی برای این کار این است که از تکه های کوچک اضافات پارچه نیز می توان به راحتی استفاده کرد. برای دوخت کش مو لازم است یک مستطیل در هر ابعادی که مورد نیازتان است ببرید. بهترین اندازه برای این کار 10 سانتی متر در 30 سانتی متر است. برای کش نیز می توانید از یک کش یک یا نیم سانتی متری استفاده کنید. آن را به اندازه کافی ببرید. سپس پارچه ای که بریدید را از قست طول زیر چرخ کنید. یک قسمت کوچک از عرض را باز بگذارید و پس از اینکه کش را داخل آن فرو کردید و گره زدید آن قسمت را با دست و به شکل پس دوزی کوک بزنید.

استفاده از پارچه های اضافی برای کش مو

استفاده از تکه پارچه های اضافی برای دوخت جامدادی

یکی دیگر از ایده های خلاقانه برای اینکه بدانیم با پارچه های دور ریز و کهنه چه کنیم دوختن انواع مدل های جامدادی برای بچه ها، دانشجویان و دانش آموزان است. این نیز یک روش خوب برای استفاده از تکه پارچه های اضافی و کوچک است. این جامدادی ها را می توانید در اشکال مختلف مانند نیم دایره، مستطیل، رولی و مکعب مستطیلی بدوزید. برای این کار کافیست الگوی هر کدام از آن ها را روی یک مقوا در آورده و آن را روی یکی از تکه پارچه ها مناسب بیندازید و ببرید. برای محکم شدن جامدادی می توانید از یک تکه پارچه دیگر به عنوان آستر استفاده کنید. پس از دوخت درزها می توانید از دوخت زیپ برای بسته شدن در آن استفاده کنید.

دوخت کیسه های کوچک برای مصارف خانگی

یک پاسخ ساده دیگر برای کسانی که می پرسند با پارچه های اضافه چکار کنیم و چی درست کنیم دوخت کیسه پارچه ای است. در حال حاضر تعداد افرادی که به منظور حفاظت از محیط زیست ترجیح می دهند از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی استفاده کنند رو به فزونی است. از این کیسه ها می توان به عنوان ساک خرید، کیسه نگهداری سبزیجات، کیسه های پارچه ای برای نگهداری نان و مصارف دیگر استفاده کرد. ابعاد مناسب برای دخت آن ها نیز به طور کامل به نیاز شما بستگی دارد. برای استفاده از تکه پارچه های اضافی برای دوخت کیسه نیز باید پارچه را دو لا کرده و آن را در ابعادی که می خواهید بدوزید. پس از دوخت درزها می توانید داخل لبه های آن نخ هایی از جنس خود پارچه فرو کنید.

کیسه با استفاده از پارچه های اضافی

دوخت ماسک های پارچه ای صورت

استفاده از ماسک های صورت برای مواقعی که یک بیماری در جامعه گسترش پیدا کرده یا هوای شهرتان آلوده است امری ضروری به نظر می رسد. اما به جای خریدن آن ها می توانید با یاد گرفتن روش دوخت ماسک در خانه خودتان برای خود و افراد خانواده مدل های مختلف آن ها را بدوزید. به طور معمول برای این کار استفاده از تکه های پارچه اضافی بسیار پر طرفدار است. برای این کار دو مستطیل به ابعاد 16 در 25 سانتی متر می برید و به آن ها سه عدد پیلی یک سانتی متری می دهیم. پس از دوختن دور آن می توانید چهار عدد بند از جنس خود پارچه یا دو عدد کش های نیم سانتی متری به آن ها بدوزید.

اگر از جمله کسانی هستید که از خیاطی چیزی نمی دانید اما به دوخت انواع وسایل مورد نیاز برای خانه خود و استفاده از تکه پارچه های اضافی برای این کار علاقه دارید می توانید با شماره 09197236822 تماس گرفته و سوالات خود را در مورد شرکت در کلاس های خیاطی فائقه بپرسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.