دوخت انواع دکمه

آموزش طرز دوخت انواع دکمه ریلی، مخفی، پایه دار

دوخت انواع دکمه کار آسانی به نظر می رسد. اما از آنجایی که دکمه ها انواع مختلف دارند و طریقه و طرز دوخت هر کدام از آن ها مانند دکمه های ساده، مخفی یا جفتی، ریلی یا متری، پایه دار یا قابلمه ای متفاوت است، آموزش نحوه و روش صحیح دوختن دکمه ها روی مانتو و کت و شلوار برای کسانی که قصد دارند به صورت حرفه ای خیاطی کنند امری ضروری به نظر می رسد. به همین دلیل در این مقاله از همراه خیاط سعی کرده ایم چگونگی دوخت هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه آموزش دهیم:

آشنایی با انواع دکمه ها و کاربرد آن ها

یکی از عوامل تاثیر گذار در زیبایی هر لباسی دکمه ها هستند. امروزه علاوه بر کاربرد اصلی آن ها که همان وصل کردن دو لبه لباس بهم است، از آن ها برای تزئین و بهتر شدن ظاهر لباس نیز استفاده می کنند. به همین دلیل است که امروز با پا گذاشتن به مغازه های لواز خیاطی، با انواع مختلفشان در طرح ها و رنگ های مختلف و قیمت های متفاوت روبرو می شویم. نحوه صحیح دوختن انواع دکمه مبحثی است که از قدیم الایام در مدارس آموزش داده می شد. اما به طور قطع کسانی که به صورت سفارشی برای سایر افراد لباس می دوزند، باید به صورت حرفه ای با چگونگی دوخت هر کدام از آن ها آشنا شوند. چرا که نداشتن دقت در دوختن آن ها ظاهر لباس را کثیف و حرفه ای بودن شما را در خیاطی زیر سوال می برد.

آشنایی با انواع دوخت دکمه ها

قبل از آموزش های لازم، بهتر است با هم با انواع دکمه ها و کاربردشان آشنا شویم:

  • دکمه های تخت یا ساده: این دکمه ها روی کار دوخته می شوند. انواع آن ها نیز دو و چهار سوراخ دارند. گروهی دیگر از انواع آن ها برجسته ترندکه به عاج فیلی معروف هستند.
  • دکمه های مخفی یا در قابلمه ای: دکمه مخفی یا در قابلمه ای از جمله دکمه های دو تکه هستند. این دکمه برای لباس هایی به کار برده می شود که نباید دکمه روی لباس مشخص باشد.
  • دکمه های پایه دار: به دکمه هایی که سوراخشان روی یک پایه است، پایه دار گفته می شود. برخی از آن ها نیز پایه کوتاه تری دارند که به پایه تونلی معروف هستند.
  • دکمه ریلی یا متری: نوع جدید دکمه های مخفی، دکمه های ریلی و متری هستند. با دوخت این دکمه ها و باز و بسته کردنشان راحت تر از دکمه های در قابلمه ای است.

نکات مهم در دوخت دکمه ها روی لباس

دوختن انواع دکمه و جا دکمه زدن برای آن ها یکی از آخرین مراحل دوخت یک لباس است. بنابراین برخی از افراد ممکن است در اثر خستگی، فشار کار زیاد، عجول بودن و نداشتن صبر یا بی دقتی این کار را به درستی انجام ندهند. پیش از اینکه یاد بگیریم چگونه به طور صحیح یک دکمه را بدوزیم نکات مهمی که در ادامه به آن ها می پردازیم را به خاطر بسپارید:

  • قبل از اقدام به خرید دکمه مناسب برای لباس، جنس پارچه لباس را به خاطر داشته باشید و دکمه مناسب برای آن را تهیه کنید. چرا که به طور مثال دکمه های پایه دار که معمولا سنگین هستند برای انواع پارچه های حریر مناسب نیستند.
  • هیچگاه به صورت حدسی بر اساس رنگ لباس دکمه نخرید و حتما تکه ای از پارچه لباس را با خود به فروشگاه ببرید.
  • اندازه دکمه ها را متناسب با لباس انتخاب کنید. گاهی یک دکمه برای یک لباس بسیار ریز و برخی مواقع برای مدل دیگر لباس بسیار درشت است.

دوخت دکمه ها روی لباس

  • همیشه نباید یک دکمه لوکس بخرید. چرا که گاهی مدل لباس اسپرت است و با یک دکمه مجلسی خراب می شود. گاهی نیز لباس برای اندام چاق دوخته شده و دکمه ها باید ساده انتخاب شوند.
  • قبل از مراجعه به فروشگاه تعداد دکمه های مورد نیاز برای لباستان را بدانید. برای احتیاط نیز همیشه یکی اضافه تر بخرید.
  • فراموش نکنید که دکمه خریدن بر اساس اندازه جا دکمه کار اشتباهی است. پس سعی کنید ابتدا دکمه را بخرید و سپس بر اساس آن جا دکمه را بدوزید.
  • هنگام دوخت حتی برای انواع دکمه های مخفی، از نخ همرنگ پارچه استفاده کنید.
  • سعی نکنید مثل مانتوهای کارگاهی دکمه ها را شل بدوزید تا پس از چند بار باز و بسته شدن بیفتند. این کار بی دقت بودن شما را نشان می دهد.

آموزش چگونگی دوختن انواع دکمه

مواردی که در بالا ذکر شد برای حرفه ای شدن در خیاطی و دوخت لباس بسیار مهم است. چرا که تنها اندازه گیری در خیاطی و برش پارچه نیست که به زیبا بودن یک لباس کمک می کند. بلکه رعایت نکته های ریز در خیاطی شما را گام به گام به تمیز در آوردن یک لباس و زیبایی ظاهری آن هدایت می کند. حالا که نکات ریز و مهم در اتصال دکمه به لباس را دانیستیم، بهترین فرصت است تا شما را با نحوه دوختن انواع دکمه کت و شلوار، لباس مجلسی، مانتو و پالتو آشنا کنیم.

دوخت دکمه های تخت دو و چهار سوراخ

اگر با انواع کوک در خیاطی آشنا باشید به راحتی می توانید یک دکمه تخت را بدوزید. برای دوخت انواع دکمه های تخت تنها کافیست مراحل زیر را به دقت طی کنید:

آموزش چگونگی دوختن انواع دکمه

  • ابتدا جای دکمه ها را با خودکار مخصوص خیاطی روی لبه چپ مانتو با استفاده از متر مشخص کنید. دقت کنید که فواصل کاملا یکسان باشند.
  • دکمه ها را دقیقا روی علامت قرار دهید و امتحان کنید که در جای درستی از لبه پارچه قرار دارند. اگر مشکلی داشتند جای علامت ها را قبل از دوخت عوض کنید.
  • اگر می خواهید از تعداد کوک کمی استفاده کنید می توانید نخ را دولا کنید.
  • سوزن را تا اندازه ای که دکمه محکم شود از یک سوراخ خارج کرده و به سوراخ دیگر فرو کنید.
  • برای دوخت دکمه های چهار سوراخ می توانید کوک ها را به صورت ضربدری یا موازی بزنید. فقط دقت کنید مسیر را گم نکنید.

طرز و روش دوختن دکمه پایه دار

طریقه و نحوه دوختن انواع دکمه پایه دار برای پالتو، مانتو و سایر لباس ها کمی متفاوت است. به یاد داشته باشید قبل از دوخت انتهای پایه ها را چک کنید و در صورت زبر بودن آن ها با یک سمباده صاف کنید تا پارچه و نخ را نبرند. پس از آن مراحل زیر را انجام دهید:

طرز و روش دوختن دکمه پایه دار

  • جای مناسب قرار گرفتن دکمه ها را با یک متر و روی لبه سمت چپ لباس مشخص کنید.
  • دکمه ها را روی علامت ها قرار دهید تا از مناسب بودن فواصل آن ها با هم و با لب پارچه مطمئن شوید.
  • ابتدا نخ را روی علامت و از زیر پارچه بیرون آورده و چند کوک بدون استفاده از دکمه بزنید تا یخ محکم شود.
  • پس از آن کوک ها را به طوری که خیلی سفت و خیلی شل نباشد بزنید. کوک های خیلی شل باعث افتادگی دکمه و کوک های خیلی سفت باعث کشیدگی نخ و پاره شدن پارچه می شوند.
  • پس از اینکه از مقدار کوک ها مطمئن شدید ته نخ را گره بزنید و آن را ببرید.

طریقه و نحوه دوختن دکمه مخفی، فشاری یا جفتی برای مانتو

لازمه آموزش طرز و روش دوختن انواع دکمه فشاری و مخفی در قابلمه ای برای مانتو یا لباس آشنایی شما به نحوه زدن کوک مخفی است. اگر با آن آشنایی ندارید سعی کنید قبل از انجام مراحل زیر کمی تمرین کنید. قبل از طی مراحل باید به این نکته دقت کنید این دکمه ها از دو قسمت تشکیل شده اند. قسمتی که حکم مادر را دارد و قسمت دیگر در آن فرو می رود را باید روی لبه چپ لباس دوخت. قسمت دیگر که داخل قسمت اول قرار می گیرد را نیز باید قسمت پشت لبه سمت راست بدوزیم.

طریقه و نحوه دوختن دکمه مخفی

  • ابتدا لازم است دکمه های طرف چپ را بدوزیم. پس ابتدا جای آن ها را با متر و خودکار مخصوص پارچه اندازه بگیرید.
  • نخ همرنگ پارچه را بردارید و به طوری که کوک ها از پشت پارچه مشخص نباشد آن ها را سر جای خود محکم کنید. دقت کنید کوک ها نه زیاد سفت و نه زیاد شل باشند.
  • حال نوبت طرف راست است. اندازه های این قسمت را مطابق با سمت چپ بزنید. در انجام این کار دقت کنید. چرا که بالا و پایین بودن آن ها شما را مجبور می کند کار دوخت را دوباره انجام بدهید.
  • کوک های سمت راست اگر کاملا مخفی زده نشود به راحتی از روی لباس مشخص هستند. پس در زدن آن ها عجله نکنید.

نحوه و طریقه دوختن انواع دکمه ریلی و متری

این دکمه ها با استفاده از چرخ خیاطی دوخته می شود. بنابراین برای آموزش روش و طرز دوختن انواع دکمه ریلی و متری روی مانتو لازم است نحوه کار کردن با چرخ خیاطی را بلد باشید. مراحل اتصال این دکمه ها نیز عبارتند از:

نحوه و طریقه دوختن انواع دکمه

  • ابتدا دکمه ها را به اندازه ای که نیاز داریم می بریم و نقطه آغاز آن ها را روی پارچه اندازه می زنیم. به یاد داشته باشید به منظور مشخص نبودن این نوارها از لبه پارچه لازم است دو میلی متر از لبه فاصله داشته باشند.
  • ابتدا لازم است قسمتی که برجستگی دارد را روی طرف چپ و قسمت روی لباس بدوزید. این قسمت با پایه معمولی چرخ دوخته می شود. به یاد داشته باشید ابتدا و انتهای لبه نوار را برای تمیز شدن بیشتر کار تو بگذارید.
  • جای قرار گرفتن اولین دکمه سمت چپ لباس را دقیقا روی سمت راست علامت بزنید.
  • برای مشخص نشدن جای دوخت روی لباس لازم است نوار تنها روی سجاف دوخته شود.
  • پایه چرخ زیپ معمولی را روی چرخ می گذاریم و شروع به دوختن می کنیم.
  • پس از پایان کار و برای اتصال سجاف به پارچه نیز می توانید از انواع زانفیکس استفاده کنید.

کلاس های نازک دوزی، مناسب برای دوخت انواع دکمه

با مطالعه این نوشته شما یک فرد نیمه حرفه ای در دوخت انواع دکمه شدید. اما برای اینکه مهارت خود را تکمیل کنید باید به دست های یک استاد هنگام کوک زدن نگاه کنید تا رموز این کار را بهتر متوجه شوید. اما به شما این نوید را بدهیم که لازم نیست برای آموزش این کار به صورت جداگانه در کلاس های خیاطی با همین عنوان شرکت کنید. با شرکت در کلاس های نازک دوزی خیاطی فائقه می توانید علاوه بر یادگیری دیگر فنون و اصول اولیه خیاطی، اتصال دکمه های مختلف روی لباس را نیز بیاموزید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 09197236822 تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۱ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.