انواع کوک در خیاطی

آموزش انواع کوک در خیاطی (دوخت دستی)

انواع کوک در خیاطی تا اندازه ای اهمیت دارد که حتی در دنیای پیشرفته کنونی و با وجود پیشرفت هایی که در صنعت خیاطی و تولید چرخ های مختلف خیاطی شده است کاربردهای به خصوص خود را دارد. علاوه بر این کسانی که به انواع دوخت دستی با سوزن تسلط داشته باشند لباس هایشان را با دوخت ظریف تر به پایان می رسانند. بنابراین اگر با انواع دوخت دستی روی پارچه آشنایی ندارید این مقاله از همیار خیاط را مطالعه کنید.

انواع دوخت و کوک در خیاطی چیست؟

انواع دوخت دستی که با دست روی پارچه زده می شود معروف به انواع کوک در خیاطی هستند. در زمان های قدیم و قبل از اختراع چرخ خیاطی، صفر تا صد لباس ها را با دست می دوختند. به همین دلیل بود که دوخت های مختلفی به وجود آمد که هر کدام از آن ها نیز برای اهداف و مقصد خاصی به کار برده می شد. اهمیت یادگیری آن ها در گذشته به حدی بود که از دوران کودکی به دختران خود آموزش کوک زدن ساده را شروع می کردند. هر چه میزان ظرافت این کوک ها بیشتر بود، لباسی که می دوختند تمیزتر از آب در می آمد.

اما امروزه به دلیل استفاده از تکنولوژی، کمتر کسی پیدا می شود که هنگام آموزش اصول خیاطی، انواع کوک ها را نیز آموزش داده و از آن ها در دوخت لباس استفاده کند. از آنجایی که یادگیری آن ها خالی از لطف نیست و برای کسانی که حرفه آن ها خیاطیست ضروری به نظر می رسد، در ادامه شما را با انواع دوخت در خیاطی با دست آشنا می کنیم:

انواع کوک در خیاطی و کاربردهای آن

یکی از عمده ترین دلایل به وجود آمدن انواع کوک در خیاطی کاربردهای مختلف آن هاست. به طور مثال نمی توان از کوک ساده برای دوختن پس دوز کردن درزها استفاده کرد. بنابراین در ادامه سعی می کنیم کوک زدن انواع دوخت را به شما آموزش دهیم و به طور مختصر در مورد کاربردهای آن نیز با شما صحبت می کنیم:

آموزش کوک ساده 

اگر بخواهیم انواع دوخت دستی را نام ببریم باید از پر کاربرد ترین آن ها شروع کنیم. در واقع ساده ترین انواع دوخت دستی با سوزن کوک ساده است. بهتر است فواصل این کوک را نیم تا یکی سانتی متر در نظر بگیرید. برای ظرافت بیشتر کار نیست سعی کنید میزان این فواصل را حفظ کرده و فاصله تا لبه پارچه را نیز یکسان در نظر بگیرید. انواع دوخت دستی روی پارچه به طور ساده برای متصل کردن درزها روی هم قبل از دوخت با چرخ خیاطی به کار می رود. انواع دیگر آن مانند کوک شلال کمی محکم تر از نوع ساده است.

انواع کوک ساده در خیاطی

انواع کوک شل

کوک شل یکی از انواع کوک ها در خیاطی است که به همان شیوه دوخت ساده انجام می شود. با این تفاوت که بسیار شل زده می شود. به طوری که حلقه ای از آن روی پارچه باقی می ماند. این شیوه در قدیم کار رولت و کاربن را انجام می داده و نقش راهنما را برای خیاطان ایفا می کرده است.

انواع کوک زیگزاگ در خیاطی

کوک زیگزاگ در واقع از انواع کوک های سخت در خیاطی است. زمانی که می خواهیم یک پارچه را روی پارچه دیگر بدوزیم از این نوع دوخت استفاده می کنیم. اگر می خواهید از پشت پارچه کوک پیدا نباشد باید هر بار با سوزن یک تار از پارچه را بگیرید.

انواع کوک زیگزاگ در خیاطی

انواع کوک جسته در خیاطی

این نمونه از انواع دوخت دستی ساده، در بیشتر موارد کار سوزن ته گرد را انجام می دهد و برای ثابت نگه داشتن لایی چسب روی پارچه یا ثابت ماندن سجاف ها به کار برده می شود. اندازه و فواصل آن ها بر حسب جایی که دوخته می شوند قابل تغییر است.

انواع کوک جسته در خیاطی

آموزش کوک بخیه ساده

به دلیل محکم بودن و تمیز بودن این نمونه از انواع کوک در خیاطی، از این دوخت در زمان های قدیم برای دوختن درزها و به جای دوخت های چرخ خیاطی استفاده می کردند. هنگام زدن این دوخت باید مراقب فروکردن سوزن در جای مناسب باشید، زیرا تغییر آن باعث نا صاف بودن درز می شود.

آموزش کوک بخیه ساده در خیاطی

انواع کوک دندان موشی 

کوک دندون موشی از زمان های قدیم برای دوختن سوراخ دکمه روی لباس بوده است. امروزه نیز بیشتر حکم انواع کوک های تزئینی روی لباس یا پارچه را دارند. لازم به ذکر است یکسان بودن هر کدام از دندانه ها با هم در زیبایی آن ها بسیار مهم است.

انواع کوک دندان موشی در خیاطی

آموزش کوک پس دوزی

این نوع از کوک ها در خیاطی که هنوز هم کاربردهای بسیار زیادی دارد برای پس دوزی های لب آستین، شلوار، یقه یا سجاف ها به کار می رود. مهارت فرد در زدن آن ها به گونه ای که از پشت پارچه نخ پیدا نشود بسیار مهم است.

آموزش کوک پس دوزی در خیاطی

در پایان اگر با تمرین و یادگیری انواع این کوک ها تصمیم به شرکت در کلاس های آموزش خیاطی گرفتید، به شما پیشنهاد می کنیم با شماره تلفن 09197236822 تماس گرفته و با مربیان مجرب خیاطی فائقه جهت شرکت در کلاس های خیاطی مانند دوره های نازک دوزی مشورت کنید.

تماس با ما

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

2 دیدگاه برای “آموزش انواع کوک در خیاطی (دوخت دستی)

    • ادمین سایت گفته:

      با سلام و درود متاسفه در ایران قانون کپی رایت نداریم و نمیتوانیم این کار رو انجام بدیم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.