آموزش دوختن زیپ

آموزش دوختن زیپ (طرز دوخت انواع زیپ با بهترین روش)

آموزش دوختن زیپ مخفی یا معمولی انواع لباس نکات ریزی دارد که علاوه بر نیاز به آشنایی با روش درست انجام آن، به تجربه کافی نیز نیاز دارد. اگر ندانیم چگونه زیپ مخفی متری دامن یا پشت لباس مجلسی را بدوزیم، یا با طریقه و چگونگی دوختن زیپ شلوار، کاپشن یا مانتو آشنا نباشیم، در نهایت لباسی با ظاهری تمیز نداریم. به همین منظور همیار خیاط مقاله ای را برای آشنایی با طرز و نحوه دوختن انواع زیپ آماده کرده است که با هم آن را می خوانیم:

آشنایی با انواع زیپ و دوخت آن

زیپ ها یکی از اختراعات بسیار مهم بشر است که باعث پیشرفت های زیادی در دوخت و طراحی های پیچیده و زیبای لباس و صنعت خیاطی شده است. به طوری که امروزه استفاده از آن ها بسیار گسترده شده و حتی گاهی جای به کارگیری دکمه ها را نیز گرفته است. چرا که استفاده از لباس هایی که با زیپ دوخته شده اند ساده تر از لباس هایی است که دکمه دار هستند. علاوه بر این به طور کامل درز را پر می کنند و مانند دکمه با خالی بودن بینشان، امکان پیدا شدن بدن وجود ندارد. پیش از آموزش نحوه دوختن زیپ کاپشن، زیپ مخفی و زیپ های معمولی برای مانتو، باید با انواع مختلف آن ها و شیوه های مختلف دوختشان که برای انواع پارچه و لباس استفاده می شود آشنا شوید. انواع زیپ ها عبارتند از:

آشنایی با انواع دوخت زیپ

  • زیپ های معمولی لباس های زنانه
  • زیپ های مخفی یا نامرئی
  • زیپ دورو
  • زیپ های دندانه درشت فلزی برای شلوارهای جین
  • زیگ های دندانه درشت برای کاپشن، پالتو و هودی

آموزش دوختن انواع زیپ

یکی از روش های بررسی کار یکی خیاط و میزان حرفه ای بودن آن، بررسی میزان تمیز بودن دوخت یکی لباس است. بسیاری از افراد برای این منظور رودوزی ها، نحوه دوخت انواع یقه و انواع آستین، کوک هایی پس دوزی، جادکمه و دوخت زیپ را به دقت نگاه می کنند. در این میان بررسی طرز و روش دوختن زیپ مخفی متری روی دامن یا دوخت انواع دیگر زیپ روی لباس بسیار رایج است. چرا که بد دوخته شدن آن ها تاثیر بسیار زیادی روی ظاهر لباس، مخصوصا لباس های مجلسی می گذارد.

به طور مثال اگر لباس مجلسی ای داشته باشید که زیپ مخفی آن از پشت لباس پیدا باشد منظره زیبایی به نظر نمی رسد. یا اگر مانتویی داشته باشید که هنگام دوخت، درزها کیست افتاده باشد، ظاهر مانتوی شما کاملا بد و نافرم جلوه می کند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به آموزش نحوه دوختن زیپ معمولی پشت و روی انواع لباس، همچنین زیپ های مخفی می پردازیم:

آموزش دوختن انواع زیپ

آموزش دوختن زیپ برای شلوار به روش مردانه دوزی

همه ما با خریدن یکی شلوار جین یا شلوارهای پارچه ای مردانه یا زنانه با مدل دوخت زیپ آن ها آشنا هستیم. زیپ آن ها که معمولا دندانه درشت است به گونه ای دوخته می شوند که زیر یک لایه دو و نیم یا سه سانتی متری پارچه مخفی می شوند. البته از این روش برای زیپ های جلوی مدل های مختلف دامن و دوخت زیپ های معمولی هم استفاده می شود. برای آموزش صحیح دوختن زیپ شلوار زنانه یا دامن لازم است نکات زیر را رعایت کنید.

  • در این روش دوخت درزها یا هم یکی نیستند. به این صورت که قسمتی به تناسب زیپی که قرار است دوخته شود، اندازه درز لایه چپ را کمتر و لایه راست را بیشتر در نظر می گیریم. به طور مثال این عدد برای زیپ های ساده زنانه یک به دو است.
  • درز را تا جایی که می خواهیم زیپ شروع شود را دوخته و کاملا انتهای آن را سفت می کنیم.
  • لایه ای که کمتر است و قرار است به عنوان لایه زیری قرار داده شود را 3 میلی متر به طرف داخل تا کرده و اتو می کنیم. اما لایه رویی را در همان راستای درز اتو می کنیم. اگر اتوی آن سخت است می توانید ابتدای لب ها را کوک بزنید.
  • زیپ را می بندیم و آن را در جای دقیق و به گونه ای که تنها دنده های لایه زیرین زیپ پیدا باشد کوک می زنیم. آن را ملاک قرار داده و لایه رویی را بر طبق آن در جای درست با کوک سفت می کنیم.
  • دندانه های زیپ را باز کرده و از قسمت پایین شروع به چرخ کردن زیپ می کنیم. دقت کنید که دوخت لایه رویی شما باید با نخ هم رنگ و بسیار تمیز باشد. چرا که از روی لباس مشخص است.

آموزش دوختن انواع زیپ لباس

چگونه زیپ مانتو بدوزیم

مدل برخی از مانتو ها به گونه ای است که زیپ آن ها مانند هودی و کاپشن های مشخص است. بنابراین آموزش طریقه و روش دوختن زیپ سویشرت مانند دوخت زیپ مانتو است و لازم نیست از روش مخفی دوزی برای دوخت آن ها استفاده کنید. روش دوخت این زیپ ها که معمولا از بین زیپ های دندانه درشت متری انتخاب می شوند نیز به شرح زیر می باشد:

  • در آغاز باید ابتدا و انتهای زیپ را نسبت به طول زیپ روی لباس مشخص کرده و علامت بزنید.
  • لبه ها را تا زده و کوک بزنید. پس از آن اتو کشی کنید تا در جای خود محکم شوند.
  • لباس را برگردانید و زیپ را در جای درست بین دو لبه از قسمت پشت قرار دهید و کوک بزنید. مواظب باشید زیپ را طوری کوک نزنید که مانتو یا لباس شما بالا پایین بایستد. همچنین زیپ باید در جایی قرار بگیرد که با بسته شدن دنده ها، زبانک آن دو میلی متر از لبه بالایی لباس پایین تر باشد تا پس از بسته شدن پیدا نشود.
  • پس از امتحان کردن زیپ و باز و بسته کردن آن، آن را از پایین و با دنده های باز لای چرخ کنید.
  • اضافی زیپ را می توانید تا فاصله یکی سانتی متری ببرید. همچنین لازم است انتهای آن را نیز با کوک محکم کنید.

دوختن انواع زیپ لباس

آموزش نحوه دوختن زیپ مخفی دامن و پشت لباس مجلسی

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه زیپ مخفی دامن یا لباس مجلسی را بدوزیم. چرا که دوخت این روش بسیار سخت است و اشتباه انجام دادن آن باعث پیدا شدن دنده های زیپ از روی لباس و بد شدن ظاهر لباس های مجلسی و دامن ها می شود. آموزش دوختن زیپ مخفی برای لباس های مجلسی به دو روش با چرخ خیاطی و با استفاده از پایه زیپ، و با استفاده از کوک پس دوزی انجام می شود. در ادامه هر کدام از آن ها را توضیح می دهیم:

آموزش روش دوختن زیپ متری مخفی با پایه زیپ

این روش برای لباس هایی به کار می رود که آستر دارند یا پارچه آن ها به گونه ای است که بتوان آن ها را با چرخ دوخت. به یاد داشته باشید لازم است برای این روش از پایه زیپ چرخ خیاطی استفاده کنید. آموزش دوخت زیپ مخفی با آستر به شرح زیر می باشد:

نحوه دوختن زیپ مخفی دامن

  • در این روش نیز درز لباس را تا جایی که می خواهیم زیپ را بدوزیم زیر چرخ کرده و محکم می کنیم و بقیه آن را با دنده درشت چرخ می کنیم.
  • پس از قرار دادن زیپ از طرف پشت لباس کوک ها را به گونه ای میزنیم که تنها لبه زیرین با زیپ کوک زده شود. با این روش روی لباس زیر کوک نیست و راحت تر می توان آن را زیر چرخ کرد.
  • پایه زیپ را نصب می کنیم و زیپ را از پایین لباس می دوزیم. به طوری که کوک ها تا جایی که ممکن است نزدیک دنده ها زده شود.

چگونگی و طریقه دوختن زیپ متری مخفی دامن بدون پایه

آموزش دوختن زیپ مخفی با دست برای پارچه های حریر یا بسیار ظریفی مناسب است که مجاز نیستید برای دوختن آن ها از چرخ خیاطی استفاده کنید. به همین دلیل بهترین روش برای دوخت زیپ روی آن ها کوک پس دوزی است. مراحل استفاده از این روش عبارتست از:

  • ابتدا لازم است درز لباس را تا جایی که می خواهید زیپ شروع شود بدوزید. دقت کنید که درزها طوری روی هم قرار بگیرد که هم بالا و هم پایین لباس درزها کاملا در یک سطح قرار بگیرند.
  • قسمتی که قرار است زیپ به آن دوخته شود را نیز با درجه درشت زیر چرخ می کنیم، به شکلی که بعدا به راحتی شکافته شود.
  • لباس را از طرف پشت پهن می کنیم و زیپ را هم به طوری که روی آن به پشت لباس و پشت آن سمت صورتمان باشد جای درستی از لباس کوک می زنیم.
  • سپس درزی که کوک درشت زده ایم را باز می کنیم، دندانه زیپ را هم باز کرده و لبه ها را اتو می زنیم.
  • در این مرحله شروع می کنیم همزمان با باز کردن آرام آرام کوک ها، با نخ مناسب پس دوزی و هم رنگ پارچه پس دوزی می کنیم. به طوری که کوک ها از روی لباس مشخص نباشند.

طریقه دوختن زیپ متری

کلاس خیاطی مناسب برای آموزش دوختن انواع زیپ

آنچه در بالا گفته شد اگرچه کامل بود، اما آموزش هایی مانند دوختن زیپ به گونه ای است که باید عملی و روی پارچه توضیح داده شود. چرا که استفاده از تجارب اساتید خیاطی در این زمینه بسیار مهم است و به ماهر شدن شما در این زمینه بیشتر کمک می کند. اگر با اصول اولیه خیاطی آشنا هستید و می خواهید در کلاس های مختلف خیاطی شرکت کنید به شما پیشنهاد می کنیم با شماره 09197236822 تماس گرفته و در مورد متدهای مختلف خیاطی و شرکت در کلاس های مختلف خیاطی فائقه با متد متریک کسب اطلاعات کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.