اصول اولیه خیاطی

آموزش گام به گام اصول اولیه خیاطی برای مبتدیان

شروع خیاطی برای مبتدیان ممکن است در ابتدا، کاری سخت و ترسناک به نظر برسد. اما اگر شما هم در ابتدای این مسیر هستید و هنوز با اصول اولیه خیاطی آشنا نشده اید بهتر است بدانید تنها مسیر راهگشا برای شما طی کردن مسیر درست و آموزش اصولی در این زمینه است. به همین دلیل ما در این مقاله از سایت همیار خیاط، سعی کرده ایم به شرح سر فصل های آموزش خیاطی برای افراد مبتدی به صورت گام به گام بپردازیم:

ضرورت آشنایی با اصول اولیه یادگیری خیاطی

شاید شما هم در فکر دوختن لباس های زیبا برای کودک خود بوده اید که جذب خیاطی شده اید. یا دوست داشته اید در تهیه لباس برای خود و خانوادتان صرفه جویی کرده و خودتان دست به کار دوخت شوید. حتی ممکن است به فکر پرداختن به استعدادهایتان در این زمینه و کسب درآمد از این راه افتاده باشید. اما اگر شما هم کمی در یادگیری خیاطی عجول هستید بدانید این امری طبیعی است. زیرا اکثر افرادی که شروع به یادگیری خیاطی از صفر کرده اند فکر می کنند این کار از جمله ساده ترین کارهاست و تنها با فشار دادن پدال چرخ خیاطی می توانند یک لباس زیبا بدوزند. اما بهتر است کمی صبور باشید و ابتدا با اصول اولیه خیاطی و اصطلاحات آن آشنا شوید. ضرورت آن را نیز در ادامه به شما می گوییم.

اصول اولیه یادگیری خیاطی

  • آشنایی با اصطلاحات اندازه گیری و یادگیری خیاطی از ابتدایی ترین مباحث، و چراغ راه شما هستند که باعث می شوند که شما تبدیل به یک خیاط حرفه ای شوید.
  • آموزش اصول اولیه خیاطی به افراد مبتدی کمک می کند که پروسه یادگیری انواع متدها و روش های پیچیده تر، به راحتی و بدون استرس برای آن ها طی شود.
  • آشنایی با این اصول باعث می شود هنگام گذران دوره های حرفه ای تر، وقت کمتری تلف شده و در نتیجه تعداد جلسات آموزش نیز کمتر شود.

آموزش اصول و مراحل اولیه خیاطی

حتما شما هم بارها این مطلب را شنیده اید که “دست دوخت فلان خیاط بسیار خوب است”. این جمله یکی از مهمترین دلایلی است که باعث جذب مشتری برای خیاطان می شود. اما دانستن اینکه چرا این خیاط به این مرحله رسیده است مسلما برای شما که آغاز راه هستید مهم است. از میان دلایل مهم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رودوزی های بسیار تمیز با فواصل یکسان و دقیق.
  • اندازه گیری های دقیق و درست.
  • الگوکشی صحیح و اصولی.
  • دوخت لباس بر اساس الگو و متناسب با اندام مشتری.
  • تمیز بودن پشت لباس، پس دوزی و آستر کشی.

 اصول و مراحل اولیه خیاطی

درست است که رعایت تمام موارد ذکر شده در بالا سخت است، اما اگر تعلیم شما در این زمینه به صورت اصولی باشد و آموزش گام به گام خیاطی را طی کنید، رسیدن به آن ها کار آسانی است. به همین دلیل در ادامه شما را با اصول اولیه در خیاطی برای افراد مبتدی و مراحل برتر قبل از شروع خیاطی آشنا می کنیم:

ثبت نام در کلاس مناسب

مهمترین نکته در آغاز راه شما به عنوان یک فرد مبتدی در آموزش خیاطی این است که در هر کلاسی ثبت نام نکنید. می دانیم که شما هم عاشق این هستید که از روز اول یک مانتو یا یک شلوار برای خود بدوزید. اما هر کاری اصولی دارد. طبق اصول اولیه خیاطی شما در ابتدا باید با دوخت درزهای ساده شروع کنید که دستتان در اندازه گیری، الگوکشی، کار با چرخ و دوخت درزها راه بیفتد پس از آن به سراغ مباحثی پیچیده تری مانند انتقال ساسون ها بروید. پس جای ثبت نام در کلاس دوخت کت و شلوار به سراغ شرکت در کلاس های نازک دوزی و دوخت دامن و لباس های ساده باشید.

کلاس مناسب برای یادگیری اصول اولیه خیاططی

انتخاب یک مدرس خوب و با تجربه

با استعدادترین افراد در زمینه خیاطی نیز اگر مدرس خوبی نداشته باشند، پس از چند ماه به دلیل عدم پیشرفت در این حرفه به طور کامل این کار را کنار می گذارد. علاوه بر این آموزش اصول اولیه خیاطی به افراد مبتدی نیاز به پیگیری دارد. افراد تازه کار هنگام دوخت با همه چیز مشکل دارند. از نخ کردن چرخ خیاطی گرفته تا نحوه پهن کردن الگو روی پارچه. حتی گاهی برای انتخاب پارچه نیز دچار مشکل می شوند. بنابراین یک مدرس خوب علاوه بر داشتن دانش و تجربه کاری در این زمینه، باید برای بر طرف کردن اشکالات شاگردش نیز صبور باشد.

تسلط کامل به سوزن و نخ در کوک زدن

این تفکر که خیاطی تنها کار کردن با چرخ خیاطی است اشتباه است. یکی از مراحل اولیه کوک زدن با دست است. بنابراین اگر شما از جمله افرادی نیستید که از کودکی کنار مادر خود نحوه سوزن نخ کردن، کوک زدن و به طور کلی کار کردن با وسایل خیاطی را یاد گرفته اند، سعی کنید قبل از شرکت در کلاس در این زمینه تجربه کسب کنید. زیرا یکی از اصول اولیه آموزش خیاطی برای افراد مبتدی کار کردن با سوزن و نخ است. این کار علاوه بر بالا بردن مهارت شما، اعتماد به نفستان را نیز افزایش می دهد.

تسلط به نخ و سوزن در اصول اولیه خیاطی

یادداشت برداری دقیق از نکات آموزشی

هیچ وقت برای حفظ نکاتی که در کلاس گفته می شود به حافظه تان اعتماد نکنید. بنابراین از آنجایی که نکات ریز برای یادگیری اصول اولیه خیاطی مبتدیان بسیار زیاد است، سعی کنید تمامی آن ها را نوشته و در یکجا جمع کنید. بزرگترین خیاطان نیز بارها و در مراحل مختلفی از کار خود، به یادداشت های قدیمیشان رجوع کرده اند. همچنین بهتر است برای بازیابی راحت آن ها، مطالب مرتبط را در بخش های یکسان نوشته تا به راحتی بتوانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

تهیه وسایل مورد نیاز

حرفه خیاطی جزء آن دسته از مشاغلی است که وسایل و تجهیزات چندانی برای شروع نمی خواهد. تهیه ابزاری مانند نخ، سوزن، کاغذ الگو، قیچی، لایی چسب و صابون خیاطی جزئی از اصول اولیه خیاطی محسوب می شوند. اگر چرخ خیاطی را در نظر نگیریم تهیه عمده وسایل مورد نیاز برای دوخت یک لباس و آموزش ابتدایی خیاطی چندان گران محسوب نمی شوند. بنابراین سعی کنید مجموعه خود را کامل کنید تا در حین کار و هنگام نیاز به یکی از آن ها کارتان به تعویق نیفتد.

وسایل مورد نیاز برای اصول اولیه خیاطی

خرید پارچه مناسب

اگر مدرس خوبی برای خود انتخاب کرده باشید در ابتدای آموزش هر لباس به شما نوع پارچه مورد نیاز برای آن را معرفی می کند. نکته بسیار مهم در اصول اولیه خیاطی افراد مبتدی این است که تا زمانی که حرفه ای نشدید خلاف پیشنهاد مربی خود درست به خرید پارچه نزنید. زیرا:

  • تجربه مربی شما باعث شده است بداند چه پارچه ای برای لباسی که قصد آموزش آن را دارد مناسب است.
  • از آنجایی که دوخت برخی پارچه ها بسیار سخت است، پیشنهاد جنس پارچه را بر اساس مهارت شما در دوخت می دهد.
  • مربی شما امکان خراب شدن پارچه حین بریدن و دوخت را داده است و پارچه هایی با قیمت مناسب را برای این کار در نظر گرفته است.

پارچه مناسب برای اصول اولیه خیاطی

استفاده از چرخ خیاطی مناسب

برای خیاطی افراد مبتدی لازم به تهیه چرخ های خیاطی بسیار پیچیده، حرفه ای و گران نیست. پس اگر شما هم یک چرخ ساده در منزل دارید بهتر است تا پایان یادگیری اصول اولیه خیاطی با همان کار کنید. زیرا سر فصل های آموزش خیاطی زیاد هستند و شما حین همین آموزش های اولیه متوجه می شوید به کدام یک از آن ها علاقه مند هستید. بنابراین بهتر است با توجه به گران بودن چرخ ها و تخصصی بودنشان در زمینه های مختلف، تا مشخص شدن حوزه مورد علاقه تان صبر کنید. اما هنگام استفاده از هر کدام از آن ها بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • آشنایی با نحوه کار با چرخ خیاطی: هنگام کار با چرخ صبور باشید و سعی کنید دفترچه راهنمای آن را به طور کامل مطالعه کنید. کمی طول می کشد تا با نحوه کار با آن به صورت کامل آشنا شوید.
  • انتخاب سوزن چرخ مناسب: از آنجایی که هر سوزنی مخصوص به نوع خاصی از دوخت است بهتر است ابتدا نوع پارچه و دوخت خود را در نظر بگیرید. شما نمی توانید از سوزن ژرسه دوزه برای دوخت پالتو استفاده کنید.
  • به کار بردن درست از انواع نخ: نخ ها نیز مانند سوزن ها کاربردهای خاص خود را دارند. به طور مثال نخ رو دوزی برای دوخت درزها مناسب نیست.

چرخ خیاطی مناسب برای اصول اولیه خیاطی

تمرین و ممارست زیاد

مهمترین عاملی که باعث می شود شما به خیاط ماهری تبدیل شوید تمرین، ممارست و صبر است. بزرگ ترین خیاط ها زمانی که در مرحله آموزش اصول اولیه خیاطی بوده اند در کوک زدن، دوختن درزها، الگو کشی و برش پارچه مشکلاتی داشته اند. مطمئنا چرخ خیاطی حرفه ای و پارچه گران قیمت باعث ماندگاری آن ها در این حرفه نشده است. چرا که پشتکار در خیاطی حرف اول را می زند.

تماس با ما

آموزشگاه مناسب برای یادگیری اصول اولیه خیاطی

اگر با مطالعه مطالب بالا شما هم به فکر آموزش اصولی و گام به گام خیاطی افتاده اید بهتر است به سراغ یک آموزشگاه خوب و معتبر در این زمینه بروید. آموزشگاه خیاطی فائقه یکی از بهترین مراکز برای آموزش اصول اولیه خیاطی به افراد مبتدی و گذراندن دوره های حرفه ای و تخصصی در این زمینه است. پس از طی کردن دوره های این مرکز زیر نظر مربی با تجربه و متخصص در این زمینه، شما هم از یک خیاط مبتدی به یک خیاط حرفه ای با دست دوختی تمیز تبدیل شده اید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.