انواع پارچه در خیاطی

آشنایی با انواع پارچه در خیاطی (آموزش شناخت پارچه)

برخی از افراد به دلیل عدم آشنایی با انواع پارچه در خیاطی، هنگامی که تصمیم می گیرند لباسی مطابق میل و سلیقه خود تهیه کنند، یا حتی زمانی که به فروشگاهی رفته تا لباسی را انتخاب کنند، حتی با وجود پرسیدن نام پارچه لباس از فروشنده نیز در نهایت خریدی غلط و بر خلاف میل خود دارند. اما نگران نباشید. چرا که ما در این مقاله از همراه خیاط قصد داریم آموزش مختصری در مورد شناخت و آشنایی انواع پارچه در خیاطی به شما بدهیم:

لزوم آشنایی با انواع پارچه

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا باید با جنس های مختلف پارچه آشنا شویم. باید بدانید که هنگام دوخت و انتخاب لباس مناسب، علاوه بر بررسی طول و عرض انواع پارچه در خیاطی، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید انتخاب پارچه است. این انتخاب به طور کلی بر پایه چهار اصل انجام می شود:

  • از آنجایی که برخی از افراد نمی توانند از بعضی از پارچه ها استفاده کنند، باید با الیاف به کار برده شده در پارچه آشنا باشید و پارچه مناسب برای آن فرد را انتخاب کنید.
  • اصول طراحی لباس برای افراد چاق و لباس های مناسب برای افراد لاغر ایجاب می کند برای از بین بردن مشکلات اندامی آن ها از پارچه های مناسبی استفاده شود.
  • بعضی از پارچه ها از الیافی تشکیل شده اند که برای برخی از فصل ها مناسب نیستند. مانند پارچه های پلی استر که نباید از آن ها برای لباس های فصل تابستان استفاده کرد.
  • از آنجایی که بعضی از پارچه ها برای برخی از الگوها مناسب نیستند، باید قبل از خرید با نوع آن ها آشنا بوده و پس از انجام اندازه گیری مناسب و طبق رسم الگوی بالاتنه، الگوی پایین تنه، الگوی شلوار و لباس، پارچه مناسب را انتخاب کنیم.

آشنایی با انواع پارچه در خیاطی

آموزش شناخت انواع پارچه و خصوصیات آن

حال که لزوم آشنایی با پارچه ها در خیاطی را دانستید وقت آن رسیده که با نمونه های پارچه در خیاطی آشنا شوید. ابتدا لازم است بدانید به طور کلی به غیر از پارچه تزئینی در خیاطی، پارچه ها به سه دسته تقسیم می شوند که گاهی برای دوخت لباس ها از ترکیب انواع این پارچه ها در خیاطی استفاده می شود. این سه دسته عبارتند از:

  • پارچه های الیاف طبیعی
  • پارچه های الیاف مصنوعی
  • پارچه های ساخته شده با الیاف طبیعی و مصنوعی

به همین دلیل در ادامه سعی می کنیم به شرح معرف ترین آن ها به طور جداگانه بپردازیم:

انواع پارچه های الیاف طبیعی در خیاطی

در تولید این پارچه ها از هیچ الیاف مصنوعی و غیر طبیعی استفاده نشده است. بلکه پنبه، کنف، ابریشم و پشم حیوانات را تبدیل به نخ کرده و به شیوه های مختلفی در بافت پارچه از آن ها استفاده می کنند. در ادامه به معرفی انواع پارچه های نخی در خیاطی می پردازیم:

انواع پارچه های الیاف طبیعی در خیاطی

انواع پارچه های نخ پنبه

همانطور که از نام این پارچه ها پیداست الیاف آن ها از پنبه است. به همین دلیل است که جنس آن ها بسیار لطیف است و در اکثر مواقع برای تمام فصول مناسب می باشد. در حال حاضر انواع مختلفی از آن ها نیز در بازار در دسترس است.

پارچه های جیر

پارچه های جیر از پوست حیواناتی مانند بز، گوسفند، گاو و گوزن تولید می شوند. به همین دلیل شبیه چرم نازک هستند. قبل از استفاده از آن به عنوان انواع پارچه در خیاطی باید با روش های خاصی پوست را پرداخت کرد.

انواع پارچه های جین در خیاطی

پارچه های جین که انواع مختلف آن محبوبیت زیادی دارد در واقع همان پارچه های بافته شده از پنبه هستند. تفاوت آن ها با هم در میزان لای تار و پود آن ها هنگام ریسندگی است. به طور معمول هنگام بافت از یک لا پود و دو لا نخ تار استفاده می شود.

انواع پارچه های جین در خیاطی

پارچه های کتانی

یکی دیگر از انواع پارچه های طبیعی در خیاطی، پارچه های کتانی هستند. این نوع از ساقه نرم و انعطاف پذیر گیاه کتان تولید می شوند. پارچه های کتانی پارچه های بسیار لطیفی هستند که امکان آب رفتن آن ها زیاد است.

پارچه حریر

در بافت این نمونه از انواع پارچه ها در خیاطی، از ابریشم بسیار نازک استفاده می شود که باعث لطافت و ظرافت زیاد آن ها می شود. اما باید به یاد داشته باشید در برخی مواقع مانند پارچه های کرپ حریر آن ها را با الیاف مصنوعی نیز ترکیب می کنند.

پارچه های ابریشمی

همانطور که از نام این پارچه ها پیداست، الیاف آن ها از پیله کرم ابریشم تولید می شوند. به همین دلیل است که از جمله نرم و لطیف ترین پارچه ها، و در عین حال در بین گران ترین پارچه ها جای گرفته اند.

انواع پارچه های ابریشمی در خیاطی

انواع پارچه های موهر

پارچه های موهر که به طور معمول برای فصل های گرم به کار نمی روند از موی برخی از حیوانات مانند بز بافته می شوند. هنگام بافت آن ها را با الیافی مانند پنبه، کنف و کتان ترکیب می کنند. گاهی نیز برای ارزانتر شدن از الیاف مصنوعی استفاده می کنند.

پارچه فوتر

فوتر پارچه ای مناسب برای فصل های سرد سال است. این پارچه ها در واقع همان پارچه های نمدی هستند که از پشم برخی از حیوانات بافته می شوند که در فرانسه به آن ها فوتر می گویند.

پارچه های پشمی

انواع پارچه های پشمی در خیاطی نیز برای دوخت لباس برای فصل های سرد سال استفاده می شوند. همانطور که از نام آن ها پیداست نیز از پشم حیواناتی مانند بز، گوسفند و خرگوش بافته می شوند و با ضخامت های مختلفی به فروش می رسند.

انواع پارچه های پشمی در خیاطی

انواع پارچه های الیاف مصنوعی در خیاطی

در کنار پارچه هایی که با الیاف طبیعی بافته می شوند و قیمت آن ها نیز نسبت به سایر پارچه ها بیشتر است، لازم است جهت آشنایی با انواع پارچه لباس در خیاطی، با پارچه هایی که الیافی کاملا مصنوعی دارند نیز آشنا شوید.

پارچه های پلی استر

پارچه های پلی استر یکی از انواع پارچه هایی هستند که کاملا مصنوعی هستند. مواد تشکیل دهنده آن ها نیز مواد پلیمری مانند منو اتیلن گلیکول است که طی فرایندی به شکل تارهایی برای بافت پارچه در می آیند. از این پارچه ها بیشتر برای لباس های ورزشی استفاده می شود.

لاکرا یا الاستین

لاکرا یا الاستین نیز از جمله انواع پارچه ها در خیاطی است که به دلیل کش سانی و دوام زیاد، برای دوخت لباس های ورزشی استفاده می شوند. الیاف آن ها نیز ساخته شده از پلاستیک است.

انواع پارچه ترکیب مصنوعی و طبیعی

انواع پارچه ترکیب مصنوعی و طبیعی در خیاطی

هنگام آموزش پارچه شناسی تخصصی، لازم است در مورد پارچه هایی با الیاف ترکیبی که با الیاف مصنوعی و طبیعی تهیه می شوند نیز اطلاعات کاملی داشته باشید. هر کدام از انواع آن ها نیز از الیاف متفاوت و با درصدهای مختلفی تولید می شوند که همین امر باعث قیمت های متفاوت آن ها نیز شده است. معروف ترین آن ها نیز عبارتند از:

پارچه گاباردین

یکی دیگر از انواع پارچه ها در خیاطی گاباردین ها هستند. این پارچه ها که بافت ریزی دارند از ترکیب پشم، پنبه و مواد مصنوعی مانند پلی استر تولید می شوند. هرچه پنبه به کار برده شده در آن ها بیشتر باشد، پارچه لطیف تر و مرغوب تر است.

انواع پارچه های لینن در خیاطی

این پارچه ها که به کنفی نیز معروف هستند در واقع از ترکیب الیاف کنف با پنبه، پلی استر و ویسکوز بافته شده اند. به طور قطع هرچه میزان پنبه و کنف آن ها بیشتر باشد، این پارچه ها مرغوب تر هستند.

انواع پارچه های لینن در خیاطی

پارچه های ویسکوز

نوع بافت این پارچه ها بسیار شبیه انواع پارچه های لینن در خیاطی است. چرا که از همان مواد تشکیل شده است. اما تنها شیوه تولید آن ها بر پایه خمیر کردن سلولز است.

انواع پارچه های فاستونی در خیاطی

بهترین پارچه ها برای دوخت کت و شلوار و لباس های رسمی فاستونی ها هستند. این پارچه ها از ترکیب پشم و مواد پلی استر تولید می شوند که بر اساس درصد به کار بردن هر کدام، انواع مختلفی نیز دارند.

پارچه های ریون 

به دلیل اینکه ماده تشکیل دهنده پارچه های کشی ریون، الیاف بازیافتی و سلولزی پنبه است و در ساخت آن ها ترکیبات مواد شیمیایی نیز استفاده می شود نمی توان آن ها را جزء پارچه های طبیعی آورد.

انواع پارچه های ریون در خیاطی

انواع پارچه تریکو در خیاطی

نام این پارچه ها از نوع خاصی از بافت حلقوی گرفته شده است. در واقع به تمام پارچه هایی که به این روش بافته می شوند تریکو گفته می شود. برای این نوع بافت نیز می توان از الیافی مانند پلی استر، پنبه، ویسکوز و لاکرا استفاده کرد.

پارچه لمه

این یک از انواع پارچه ها در خیاطی که بیشتر برای لباس های مجلسی زنانه به کار برده می شوند از ترکیب الیافی مانند ابریشم، پلی استر، پنبه و نایلون بافته می شوند. شهرت آن ها نیز به کشی بودن و داشتن تزئیناتی مانند اکلیل و پولک است.

پارچه های ساتن

این پارچه ها بسته به نوعشان از الیافی مانند پنبه، پلی استر، نایلون و ابریشم تولید می شوند. هرچه میزان نایلون و پلی استر آن ها کمتر باشد لطافت آن ها نیز بیشتر است. به یاد داشته باشید گاهی جای کوک های خیاطی روی آن ها باقی می ماند.

انواع پارچه های ساتن در خیاطی

انواع پارچه های کرپ

یکی از پارچه هایی که انواع بسیار زیاد و متنوعی دارد کرپ است. این پارچه از ترکیب الیاف پلی استر، پشم و ابریشم بافته می شوند و بسته به میزان استفاده از پلی استر یا ابریشم در آن ها، ظرافت و لطافت مختلفی نیز پیدا می کنند.

نحوه انتخاب انواع پارچه برای دوخت لباس

با وجود کامل بودن مطالبی که در مورد آموزش و شناخت انواع پارچه ها در خیاطی گفته شد، در بسیاری از اوقات برای دوخت لباس های خاص لازم است با فردی با تجربه در این زمینه مشورت کنیم. در اینجا این نوید را به شما می دهیم که هنگام شرکت در کلاس های نازک دوزی یا مانتو دوزی خیاطی فائقه، در کنار یادگیری اصول اولیه خیاطی با استفاده از متد متریک، در مورد شیوه های مختلف انتخاب پارچه نیز اطلاعات زیادی کسب می کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 09197236822 تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.