چرخ سردوز

انواع چرخ سردوز و نحوه استفاده دستگاه اورلوک

امروزه استفاده از چرخ سردوز یا دستگاه اورلوک برای تمام کسانی که در حرفه خیاطی فعالیت می کنند ضروری است. اما اینکه بدانید دستگاه سردوز یا اورلوک چیست و انواع آن کدام است، برای انتخاب و خرید بهتر این محصولات بسیار مهم است. به همین منظور در این مقاله از همیار خیاط علاوه بر پرداختن به این موارد، شما را با ویژگی های یک سردوز اورلوک مناسب و نحوه انتخاب از بین دستگاه های سردوز سه نخ و پنج نخ و صنعتی آشنا می کنیم:

چرخ خیاطی سردوز یا دستگاه اورلوک چیست؟

همه ما هنگامی خرید لباس هایی با دوخت نامناسب از فروشگاه ها، یا حتی هنگام خیاطی و دوخت لباس ها با پارچه های مختلف، با درزهایی که نخ آن ها آویزان شده و تار و پودی از هم گسیخته دارند و به اصطلاح ریش شده است برخورد کرده ایم. این مشکل علاوه بر ایجاد منظره ای زشت و ناپسند برای لباس، باعث می شود تار و پود پارچه رفته رفته بیشتر از هم باز شده و درز لباس باز شود. در گذشته برای رفع چنین مشکلی از انواع کوک ها در خیاطی برای سردوزی دستی درزها استفاده می شد.

اما امروزه انواع چرخ های سردوز به بازار آمده اند که کار خیاطان را به مراتب راحت تر کرده اند. اما قبل از آن لازم است علاوه بر نحوه کار با انواع چرخ خیاطی، آموزش های لازم برای دوخت با چرخ سردوز نیز به افراد داده شود. در پاسخ به این سوال که نام دیگر چرخ سردوز چیست باید بگوییم در حال حاضر در کشور ما و بین خیاطان، این دستگاه ها به اورلوک نیز معروف شده اند. از آنجایی که امروز انواع مختلف از این محصولات در بازار وجود دارند، در ادامه به طور مختصر شما را با مزایای استفاده از آن ها آشنا می کنیم:

چرخ خیاطی سردوز یا دستگاه اورلوک چیست

مزایای استفاده از چرخ های سردوز و دستگاه های اورلوک

همه ما می دانیم دستگاه های اورلوک قیمت کمی ندارند. به همین دلیل نیز شاید برای برخی از افراد این سوال پیش بیاد که چرا باید هزینه اضافی برای خرید آن ها پرداخت کرد و به جای به کار بردن پایه های سردوزی چرخ های خیاطی، از چرخ های سردوزی کرد. با ما باشید تا پیش از پرداختن به انواع مختلف این چرخ ها، مزایای استفاده از این دستگاه ها را با هم مرور کنیم:

  • بالا رفتن سرعت کار نسبت به نیاز به تعویض پایه چرخ خیاطی یا زدن کوک های سر دوزی به صورت دستی.
  • تمیز در آمدن پشت لباس به دلیل منظم بودن دوخت های این دستگاه ها و بریدن اضافات پارچه توسط تیغه ها.
  • محکم کردن درز ها هنگام دوخت با استفاده از به کار بردن 2 الی 5 نخ با کیفیت های مناسب.
  • با خرید انواع پیشرفته این چرخ ها، علاوه بر تهیه یک دستگاه اورلوک، یک چرخ مروارید دوزی، مغزی دوزی و پس دوزی نیز در خانه دارید.
  • با استفاده از این چرخ ها، از میزان اصطحکاک چرخ های خیاطی شما کاسته می شود.
  • از قابلیت این دستگاه ها این است که قابل استفاده برای انواع پارچه های کشی با انواع ضخامت هستند.

مزایای استفاده از چرخ های سردوز

انواع چرخ سردوز

پیشرفت تکنولوژی همیشه باعث تکمیل و بهتر شدن کیفیت محصولات و سهولت کار با آن ها شده است. این مساله در مورد تولید چرخ ها و دستگاه های سردوز یا اورلوک نیز صدق می کند. به طوری که در ابتدای روی کار آمدن این چرخ ها، انتخاب از بین چند مدل محدود انجام می شد که کار کردن با آن ها نیز بسیار سخت و پیچیده بود. اما امروزه علاوه بر دستگاه های اورلوک ساده، انواع اورلوک های صنعتی و نیمه صنعتی نیز در بازار وجود دارند که روش کار ساده تری نسبت به همتایان قدیمی خود دارد. در ادامه به توضیح مختصری از آن ها اکتفا می کنیم:

انواع دستگاه اورلوک بر اساس تعداد نخ های آن

یکی از تقسیم بندی هایی که برای این محصولات در نظر گرفته می شود تعداد نخ هایی است که برای دوخت در آن ها به کار برده می شود. این تعداد در مدل های قدیمی تر 2 نخ و 3 نخ، و در مدل های پیشرفته تر 4 نخ و 5 نخ است. انتخاب از بین انواع چرخ و دستگاه سردوز سه نخ و پنج نخ بر اساس میزان استفاده از آن ها و میزان اهمیت محکم بودن دوخت انجام می شود. به این صورت که هر چه میزان استفاده از این دستگاه ها بیشتر باشد، تعداد نخ ها نیز باید افزایش یابد.

انواع دستگاه اورلوک

انواع چرخ های سردوز بر اساس ساده و پیشرفته بودن آن ها

یکی دیگر از تقسیم بندی هایی که برای دستگاه های اورلوک در نظر گرفته می شود نحوه کار با آن هاست. به این صورت که برخی از آن ها مانند اورلوک پروانه و فلی من بسیار ساده هستند و کار کردن با آن ها و نحوه نخ کردن سوزن سر دوزها نیز کمی سخت تر است. در مقابل برخی دیگر مانند اورلوک های ژانومه، نیمه اتوماتیک و گاه تمام اتوماتیک هستند. به طوری که تمام مراحل نخ کردن، تنظیمات، میزان کشش نخ و حتی سرعت به صورت اتوماتیک انجام می شود، تمامی پارچه ها را سر دوزی می کنند و چندین کار را نیز با هم انجام می دهند. روش استفاده از انواع چرخ سردوزهای ساده مانند پروانه با دستگاه هایی که اتوماتیک هستند نیز بسیار متفاوت است.

راهنمای انتخاب چرخ سردوز مناسب

همانطور که اشاره کردیم انواع مختلفی از چرخ های سردوز در بازار وجود دارد که هر کدام نحوه کار منحصر به فردی دارند. همین امر باعث می شود انتخاب از بین محصولات مختلف خرید دستگاه اورلوک متناسب با نیاز شما کمی پیچیده شود. چرا که میزان استفاده هر فرد و انتظاری که از این چرخ ها دارد با هم متفاوت است. به همین منظور نیز در ادامه سعی کرده ایم مواردی را بازگو کنیم که بتواند راهنمای خوبی برای انتخاب و خرید آن ها برای شما باشد.

راهنمای انتخاب چرخ سردوز مناسب

انتخاب بر اساس میزان فعالیت شما در حرفه خیاطی

همه افراد به یک میزان در حرفه خیاطی فعالیت نمی کنند. گاهی برخی از افراد با استفاده از متدهای خیاطی بدون الگو قصد دارند برای خود و خانواده شان لباس تهیه کنند. گاهی نیز برخی دیگر با یادگیری اصول اولیه خیاطی و طی کردن کلاس های نازک دوزی، به دنبال طی کردن مراحل حرفه ای تر در این رشته، یادگیری یکی از متدهای خیاطی مانند متد متریک و راه انداختن کسب و کاری در این زمینه برای خود هستند. بنابراین لازم است قبل از خرید یک چرخ سردوز، میزان استفاده از آن را بسنجید. اگر فکر می کنید در آینده چندان از آن استفاده نمی کنید بهتر است هزینه زیادی برای آن نپردازید و یکی از دستگاه های اورلوک ساده برای خود تهیه کنید.

لازم به ذکر است اگر قصد شرکت در انواع کلاس های ابتدایی و حرفه ای در خیاطی مانند کلاس های مانتودوزی را داشتید می توانید با شماره 09197236822 تماس بگیرید و از چگونگی تشکیل کلاس های خیاطی فائقه، سرفصل ها و قیمت آن ها مطلع شوید.

نحوه نخ کردن دستگاه اورلوک

اگر تا به حال با چرخ های سردوز کار کرده اید متوجه شده اید که نخ کردن سوزن برخی از چرخ های اورلوک بسیار پیچیده و سخت است. به طور مثال روش دوخت با سردوز پروانه به گونه ای است که با وجود آموزش های مختلف برای نخ کردن سوزن آن ها، در بسیاری از اوقات لازم است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اما روش کار با دستگاه های اتوماتیک به گونه ای است که این گونه کارها به صورت اتوماتیک انجام می شود و دردسر شما برای کار با آن ها نیز کمتر است. بنابراین هنگام تهیه آن ها باید به این مورد نیز توجه ویژه داشته باشید و بر اساس حوصله خود یکی از آن ها را تهیه کنید.

نحوه نخ کردن دستگاه اورلوک

آموزش طرز استفاده از چرخ سردوز و دستگاه اورلوک

علاوه بر شیوه نخ کردن سوزن دستگاه های اورلوک، آموزش کار با انواع دستگاه های اورلوک دوزی نیز با هم متفاوت است. برخی از آن ها بسیار ساده هستند و برخی دیگر پیچیده تر بوده و چندین دکمه برای تنظیمات کشش نخ، سرعت، درجه دوخت و انجام فعالیت های دیگر مانند مروارید دوزی دارند. بنابراین هنگام انتخاب آن ها این نکته را نیز در نظر بگیرید که آیا می توانید آموزش های پیچیده ای را برای آشنایی با نحوه کار با این چرخ های سردوز داشته باشید یا ترجیح می دهید از نوع ساده تر آن استفاده کنید.

قیمت چرخ سردوز اولوک

در آخر نیز باید در نظر داشته باشید که قیمت دستگاه های اولوک هرچه پیشرفته تر باشند و به طرف تمام اتوماتیک بروند بیشتر می شود. بنابراین لازم است هزینه ای که برای تهیه چرخ های سردوز کنار گذاشته اید را در نظر بگیرید و پس از بررسی دقیق قیمت هر کدام، یکی از آن ها را از نظر قیمت و بر اساس نیازتان انتخاب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.