انواع مدل یقه

انواع مدل یقه لباس (شناخت انواع یقه لباس زنانه)

از آنجایی که انواع مدل یقه بسیار زیاد و متنوع است انتخاب از بین آن ها برای لباس نیز بسیار سخت است. برای اینکه انتخاب درست و مناسبی داشته باشید و حتی در دوخت یقه ها نیز بهترین باشید باید شناخت کاملی از انواع یقه ها داشته باشید تا بتوانید بهترین آن ها را برای لباس مجلسی، مانتو، پالتو، شومیز و کت زنانه طراحی کنید. در این مقاله از همیار خیاط قصد داریم شما را با مدل های مختلف یقه لباس آشنا کنیم.

تاثیر انواع یقه ها بر زیبایی لباس و اندام فرد

نقش یقه لباس علاوه بر مشخص ساختن مدل لباس و تاثیر زیاد بر اندام افراد، در چهره فرد نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. به طور مثال می تواند صورت فرد را گردتر یا کشیده تر نشان دهد. بنابراین علاوه بر اینکه مدل یقه در طراحی لباس برای مدل های مناسب افراد چاق یا طراحی لباس برای افراد لاغر موثر است، در شکل و زیبایی صورتشان نیز نقش به سزایی دارد. اگر از این مدل ها به صورت مناسب استفاده شود حتی می توان مدل های لباس برای افراد مستطیل تهیه کرد که اندام آن ها را به فرم اندامی ساعت شنی نزدیک تر کرد. در ادامه به شناخت بیشتر انواع یقه می پردازیم:

انواع مدل یقه لباس

امروزه طراحان لباس تغییرات زیادی در اشکال مختلف یقه می دهند و حتی مدل های جدید نیز برای آن طراحی می کنند که به زیبایی لباس بسیار کمک کرده اند. همچنین هر ساله ترندهای مختلفی برای یقه ها ایجاد می شود و بر اساس مدهای هر ساله، تغییراتی در انواع مدل یقه نیز ایجاد می شود. اما در هر صورت به دلیل ثابت بودن مدل آن ها لازم است در ادامه شما را با مدل های مختلف یقه لباس آشنا کنیم:

انواع مدل یقه لباس

یقه گرد

یقه های گرد از ابتدایی ترین انواع مدل های یقه برای مانتو و لباس های زنانه و حتی تیشرت های مردانه محسوب می شوند که به دلیل سادگیشان هنوز هم برای لباس های مجلسی و هم مانتو و لباس های عروس کاربرد دارند. این یقه برای کسانی که صورتی کشیده و لاغر دارند بسیار مناسب است، چرا که صورت آن ها را گردتر نشان می دهد.

یقه ایستاده

یکی از انواع مدل های یقه برای شومیز یقه های ایستاده هستند. یقه های ایستاده بین دو تا پنج سانتی متر روی گردن را می پوشانند. این مدل برای لباس های رسمی بسیار پر کاربرد و مناسب است. این مدل که از مدل های پر کاربرد در طراحی های جدید لباس، این یقه را به صورت باز یا بسته استفاده می کنند.

یقه کراواتی

یکی از مدل های زیبای یقه ایستاده برای طراحی لباس های مجلسی، یقه کراواتی است. از انواع این مدل یقه برای لباس های پوشیده استفاده می شود که معمولا سر آستین ها را نیز با آن ست می کنند. به طور معمول دنباله یقه با انواع گره ها از جمله کراواتی بسته می شوند. به همین دلیل برای دوخت آن ها باید از انواع پارچه های حریر یا نخی بسیار نازک استفاده کرد.

انواع مدل یقه کراواتی

یقه هفت

اگر می خواهید صورتی کشیده تر داشته باشید می توانید از انواع مدل یقه هفت برای لباس خود استفاده کنید. طراحان لباس دستشان برای طراحی این یقه باز است و می توانند آن را بسیار باز یا بسته تر طراحی کنند. امروزه نیز گاهی از مدل این یقه برای پشت لباس های باز نیز استفاده می کنند که در لباس های مجلسی و عروس بسیار کاربرد دارند.

انواع مدل یقه انگلیسی

یکی از انواع مدل های مناسب برای کت زنانه و مانتو، یقه های انگلیسی هستند. این یقه که با اینکه بسیار قدیمی هستند، اما همچنان از پر کاربردترین آن ها به شمار می آیند. انواع یقه های انگلیسی باریک برای باریک و بلند نشان دادن بالاتنه، و انواع پهن آن برای کوتاهتر نشان دادن بالاتنه استفاده می شوند.

یقه آرشال

یقه های آرشال شباهت زیادی به یقه های انگلیسی و یقه های هفت دارند. با این تفاوت که نسبت به انواع مدل یقه انگلیسی ساده تر هستند. اگر می خواهید با این مدل یقه باریک تر و بلندتر نشان داده شوید بهتر است یقه را باریک تر و بلندتر در نظر بگیرید.

انواع مدل یقه آرشال

انواع یقه دلبری

یکی از زیباترین انواع مدل یقه ها برای لباس های عروس، یقه های دلبری است. در این مدل آستین ها به جای اینکه از سرشانه شروع شوند از بازوها شروع می شوند و یقه روی سرشانه را نمی گیرند. کسانی که استخوان ترقوه زیبایی دارند برای نمایان کردن آن می توانند در لباس های خود از این مدل استفاده کنند.

یقه حلزونی

یکی از انواع مدل های یقه برای لباس های مهمانی و شومیزهای زنانه، یقه های حلزونی است. این مدل یقه دارای چین های زیاد و روی هم است که با انواع پارچه های حریر و ریون و بدون استفاده لایی چسب برای آن ها دوخته می شوند. این مدل برای کسانی که سینه های کوچک دارند بسیار مناسب است.

یقه دراپه

یکی از انواع مدل های یقه برای لباس مجلسی یقه های دراپه هستند. این مدل از روی شانه دارای چین های متعدد است که به دلیل بزرگ نشان دادن سینه ها برای لباس هایی برای اندام سیبی شکل مناسب نیستند. در طرح های مختلف لباس مجلسی گاهی پشت لباس نیز مانند مدل یقه دراپه در جلوی لباس، در پشت نیز چین خورده و حتی به صورت بازتر دیده می شود.

انواع مدل یقه دراپه

انواع مدل یقه شکاری و ب ب

فرم اصلی انواع مدل یقه های شکاری و ب ب، گرد است. اما برگردان آن ها مدل آن را تعیین می کند. تفاوت این دو یقه در این است که در مدل ب ب لبه های برگردان گرد بوده بنابراین صورت را نیز گردتر نشان می دهند. ولی در مدل شکاری لبه ها تیز طراحی می شوند و به همین دلیل گردن را بلندتر نشان می دهند.

یقه چهارگوش یا خشتی

یقه های چهارگوش یا مربعی که به آن ها خشتی نیز می گویند یکی از قدیمی ترین انواع مدل یقه هستند که می توانند به زاویه دار کردن صورت شما کمک کنند. بنابراین استفاده از آن برای کسانی که خودشان صورت زاویه داری دارند توصیه نمی شود. یکی از انواع آستین هایی که برای این مدل مناسب است، آستین پفی می باشد.

یقه هالتر

یکی از زیباترین انواع مدل یقه برای لباس های بدون آستین یقه های هالتر هستند. این یقه که به صورت ایستاده تا پشت گردن کشیده می شوند گزینه مناسبی برای کسانی است که سرشانه ها و بازوهای زیبایی دارند. از آنجایی که از این یقه بیشتر برای لباس های مجلسی استفاده می شود می توان از پارچه های جداگانه از پارچه خود لباس، مانند گیپور و حریر برای دوخت آن استفاده کرد.

انواع مدل یقه هالتر

یقه قایقی

یکی از انواع مدل های یقه که به پهن شدن شانه ها کمک زیادی می کند، یقه قایقی است. این یقه که به صورت یک منحنی از سرشانه ای به سرشانه دیگر وصل می شود برای طراحی لباس های مجلسی و عروس بسیار پر کاربرد است.

انواع یقه بلیزری

یکی از مناسب ترین انواع مدل یقه برای پالتوهای زنانه، یقه های بلیزری هستند. این یقه که بسیار شبیه یقه های انگلیسی هستند و یقه های هفت زیبایی را ایجاد می کنند، علاوه بر پهن تر بودن نسبت به انگلیسی ها، یک طرف روی طرف دیگر قرار گرفته و به همین دلیل برای کت های مجلسی خانم ها نیز بسیار مناسب هستند.

مشاوره در زمینه انتخاب مناسب انواع مدل یقه برای لباس

اگر با اصول اولیه خیاطی آشنا هستید و یکی از متدهای مختلف خیاطی را برای خود انتخاب کرده اید اما هنوز نمی دانید کدامیک از انواع مدل یقه های لباس زنانه را در طراحی لباس خود استفاده کنید، می توانید با یک خیاط ماهر در این زمینه مشورت کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم با شماره 09197236822 تماس گرفته و علاوه بر مشورت در این زمینه، برای شرکت در کلاس های مانتودوزی خیاطی فائقه با متد متریک نیز اطلاعات کسب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۸ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.