انواع مدل دامن

آشنایی با انواع مدل دامن در اندازه های میدی، بلند، کوتاه

همه ما بارها از انواع دامن های زنانه و دخترانه برای طراحی و تهیه لباس های مناسب برای خود و اطرافیانمان استفاده کرده ایم. اما آشنایی بهتر با مدل های متفاوت دامن مجلسی مانند فون، کلوش، ماهی و پلیسه به شما در انتخاب بهتر هر کدام از آن ها کمک می کند. به همین دلیل در این مقاله از همیار خیاط قصد داریم به انواع مدل های کوتاه، میدی و بلند آن ها به همراه تاثیرشان در شکل اندام شما بپردازیم:

دامن ها و تاثیر اندازه های مختلف آن ها بر اندام

دامن ها از جمله قدیمی ترین پوشش های خانم ها هستند. به طوریکه در گذشته پوشیدن شلوار برای زنان مرسوم نبود و تنها گزینه آن ها پوشیدن دامن های ساده ای بود که تنوع آن ها تنها در رنگ های متنوعشان بود. اما امروزه با گسترش هنر و دانش طراحی لباس، انواع مدل دامن های دخترانه برای انتخاب وجود دارد. اما همانطور که مدل های مختلف یقه در چاق یا لاغر نشان دادن بالاتنه موثر است، قد دامن نیز در قد شما و کوتاه یا بلند نشان دادن پاهایتان تاثیر مستقیم دارد. بنابراین لازم است پیش از اینکه به معرفی مدل های متفاوت دامن بپردازیم، شما را با اندازه های مختلف دامن و تاثیرشان بر قد شما آشنا کنیم:

دامن های کوتاه

اکثر خانم ها حداقل یکبار انواع مدل دامن های کوتاه مجلسی را با یک کت کوتاه پوشیده اند. قد این دامن ها که از میان مدل های تنگ، کلوش یا راسته انتخاب می شوند، معمولا تا پنج سانتی متر بالای زانو است و قد کوتاهترین آن ها تا زیر باسن است. این دامن ها قد شما را کشیده تر نشان می دهند. اما اگر ران های پری دارید سعی کنید اندازه آن ها را تا پایین برآمدگی های ران در نظر بگیرید تا پاهای شما را تپل تر نشان ندهد. اما افرادی با پاهای لاغرتر می توانند از انواع بسیار کوتاه آن ها نیز استفاده کنند. همچنین نوع طراحی این دامن ها به گونه ای است که بیشتر از انواع پارچه های محکم برای دوخت آن ها استفاده می شود تا پارچه های لخت و نازک.

اندازه های مختلف دامن

دامن های روی زانو

قد این مدل دامن ها به گونه ای است که درست روی زانو قرار می گیرند. حتی گاهی چند سانتی متر بلندتر هستند تا زانو را بپوشانند. به طور معمول این اندازه برای به کار بردن در لباس های مناسب افراد لاغر و قد بلند است. چرا که قد متوسط این دامن برای کوتاه تر نشان دادن پاها بسیار موثر است و در مدل های مختلفی از آن ها، باعث پوشیدگی زانوهای استخوانی نیز می شود. برای تهیه دامن هایی در این قد، از انواع مدل های دامن می توان استفاده کرد.

مدل دامن میدی

قد این دامن ها به طور معمول از پایین زانو تا 10 سانتی متر بالای مچ پا می باشد. انواع مدل های متفاوت دامن میدی کاربرد زیادی در طراحی لباس مناسب برای اندام چاق و لاغر دارند. چرا که باعث پوشاندن پاهای تپل یا بسیار لاغر افراد می شود. اما باید به این نکته دقت کنید که اگر ماهیچه های ساق پای شما تپل است، قد دامن را تا پایین برآمدگی ماهیچه پا در نظر بگیرید. در غیر این صورت با پوشیدن کفش های چکمه مانند، سعی در پوشاندن آن ها کنید.

انواع مدل دامن بلند

دامن های بلند که قد آن ها تا روی پا است و حتی گاهی به گونه ای است که روی زمین کشیده می شوند، بیشتر به عنوان دامن های ماکسی در لباس های مجلسی شناخته می شوند. به گونه ای که در برخی از انواع مدل های دامن مجلسی، آن ها را با دنباله های چند متری طراحی می کنند. اما باید در نظر بگیرید این مدل دامن ها اگر راسته باشند برای لباس های مناسب اندام مستطیل مناسب نیستند.

آشنایی با انواع مدل دامن

اکنون که در مورد اندازه های مختلف دامن و تاثیر آن ها بر قد افراد صحبت کردیم، بهتر است شما را با مدل های مختلف دامن زنانه جدید نیز آشنا کنیم. با وجودیکه این مدل ها هر کدام زیبایی خاص خود را دارند، اما برای مکان ها و اندام های مشخصی مناسب هستند. بنابراین لازم است با پس از آشنایی با آن ها، بهترین آن ها را نسبت به مکانی که دعوت هستید و اندام خودتان انتخاب کنید.

انواع مدل دامن کلوش مجلسی

این مدل از دامن ها را می توان در اندازه های مختلف ربع دایره یا نیم دایره کلوش کرد. برخی از آن ها تا اندازه ای کلوش می شوند که ظاهری شبیه حرف A پیدا می کنند و در اندازه های مختلف دوخته می شوند. برخی از آن ها که معمولا تا بالای زانو هستند نیز هنگام پهن کردنشان روی زمین، دایره بودنشان کاملا مشخص است.

انواع مدل دامن کلوش

دامن تنگ

دامن های تنگ به انواع مدل هایی از دامن گفته می شود که از بالا تا پایین به اندام فرد چسبیده اند. شاید این مدل را بیشتر در اندازه های کوتاه دیده ایم اما از قدهای مختلف دیگر مانند میدی و بلند نیز برای دوخت آن ها استفاده می کنند. از انتقال انواع ساسون ها نیز برای تنگ نشان دادن آن ها استفاده می کنند.

دامن راسته

برای رسیدن به انواع این مدل از دامن ها، هنگام برش پارچه، هیچ تغییر اندازه ای در دور باسن ایجاد نشده و یک خط صاف تا پایین دامن کشیده می شود. همچنین به طول معمول از ساسون نیز در طراحی آن ها استفاده نمی کنند. مدل دامن بلند و کوتاه راسته را می توان برای مراسمات رسمی یا خودمانی تر تهیه کرد و با انواع بلوزها پوشید.

دامن راسته

انواع مدل دامن فون

ظاهر این دامن ها بسیار شبیه دامن های نیم کلوش است. با این تفاوت که میزان گشاد شدن پایین آن ها به اندازه دامن های کلوش نبوده و برای کمر آن ها نیز از چین یا ساسون استفاده نمی شود. از انواع این مدل دامن های فون که برشی مثلثی دارند، می توان برای انواع اندام هایی که پایین تنه ای لاغر دارند استفاده کرد.

انواع مدل دامن فون

دامن پلیسه

انواع مدل های مختلف دامن پلیسه را با پارچه هایی به همین اسم می دوزند. این مدل که پیلی های یک اندازه در طول دارند، برای اندام لاغر مناسب تر است تا افراد چاق. انواع این دامن ها را می توان در اندازه های تا زانو، بلند یا میدی تهیه کرد. باید در نظر بگیرید که مدل دامن پلیسه بلند را باید به جای راستا یا تنگ، اندکی کلوش در نظر گرفت.

دامن طبقه ای و چین دار

برش انواع مختلف این دامن ها به گونه ای است که بتوان چین های زیادی در ناحیه کمر ایجاد کرد. به گونه ای که در نهایت شکل ظاهری آن ها شبیه دامن های کلوش می شود. گاهی از چندین لایه از این دامن های چین دار به صورت طبقه ای استفاده می کنند که این دامن ها را تبدیل به دامن های چین دار طبقه ای می کند.

دامن طبقه ای و چین دار

انواع مدل دامن ماهی

مدل های مختلف دامن ماهی اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است. اکثر آن ها تا کمی مانده به زانو تنگ بوده و پس از آن گشاد می شوند. به همین دلیل نیز انواع مدل دامن ماهی برای کسانی که باسن بزرگی دارند مناسب نیستند. همچنین هر چه قسمت تنگ آن ها به زانو نزدیک تر باشد و قسمت پایین دامن نیز چین کمتری خورده باشد قد افراد را کشیده تر نیشان می دهد.

دامن لاله

شکل ظاهری این دامن ها مانند دامن های دراپه و به شکل گل لاله است. به گونه ای که در انواع مختلف مدل دامن های لاله، دو لبه دامن در ناحیه شکم روی هم می آیند. پایین این دامن ها برای زیباتر جلوه دادن اندام افراد، کلوش می شوند و اکثرا در اندازه های کوتاه یا تا زانو دوخته می شوند.

دامن لاله

دامن گره ای یا لنگی

مدل دامن های گره ای یا لنگی، از دامن های قدیمی و زمانی که امکان دوخت زیاد روی پارچه نبوده گرفته شده است. انواع مدل های دامن لنگی دور کمر پیچیده شده و با یک گره در ناحیه کمر سفت می شوند. برای زیباتر ساختن آن ها نیز می توان پایین آن را با مدل های مختلف تزئین کرد. شکل ظاهری آن ها نیز راسته یا فون است.

دامن دراپه

شکل ظاهری دامن های دراپه مانند انواع مدل دامن لنگی است. با این تفاوت که در قسمت کمر آن ها چین های متعددی داده می شود. این چین ها که در یک یا دو طرف دامن ایجاد شده اند باعث خوش فرم تر نشان دادن اندام های بسیار لاغر می شود. به دامن های دراپه، سارونگ نیز گفته می شود.

دامن دراپه

دامن ترک

هنگام کشیدن الگو برای این دامن ها از برش های متعدد مثلثی شکل استفاده می کنند. همین امر باعث می شود شکل ظاهری این دامن ها به مدل های کلوش نزدیک تر شود. در انواع مختلف مدل دامن ترک، این تکه ها به جای وصل شدن از کمر، از قسمت پایین دامن وصل می شوند که باعث می شود دامن از نیمه پایین تر گشادتر شود.

دامن ترک

دامن دو تکه

بر خلاف اکثر انواع و مدل های دامن که دوخته می شوند و از بالا تا پایین یک تکه هستند، در این مدل از برش های افقی نیز استفاده شده است. به طور معمول از کمر تا بالای زانو از یک تکه و از زانو به پایین از تکه ای دیگر که معمولا چین دار یا گشاد تر است استفاده می شود. همین امر باعث می شود شکل ظاهری آن ها به دامن های ماهی، کلوش یا فون نزدیک تر شود.

دامن دو تکه

آموزش انواع مدل دامن در خیاطی فائقه

برای داشتن انواع مدل دامن های متناسب با مجالس مختلف و در اندازه های مناسب با اندامتان، تنها کسب اطلاعات از مدل های مختلف کافی نیست. بلکه باید یکی از بهترین خیاطان را پیدا کنید تا آن را با اندازه گیری های دقیق برایتان بدوزد، یا آموزش های صحیحی طبق متدهای مختلف خیاطی به شما بدهد تا پس از یادگیری اصول اولیه خیاطی بتوانید هر کدام از آن ها را برای خود بدوزید. بنابراین لازم است با شماره 09197236822 بگیرید و از چگونگی تشکیل کلاس های خیاطی نازک دوزی طبق متد متریک اطلاع حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.