لوازم خیاطی

آشنایی با لوازم خیاطی (لیست وسایل مورد نیاز خیاطی)

پرداختن به هنر خیاطی نیز مانند آشپزی بدون فراهم کردن و در دست داشتن تجهیزات مورد نیاز غیر ممکن است. بنابراین برای هر فرد حرفه ای یا مبتدی در خیاطی مهم است که ابتدا مجموعه ای از وسایل و لوازم خیاطی را در کنار خود داشته باشد. زیرا بدون لوازم مورد نیاز برای شروع خیاطی، دوخت یک لباس تقریبا غیر ممکن است. پس اگر شما هم در جمع آوری ملزومات خیاطی دچار مشکل شده اید، در این مقاله از همیار خیاط با ما باشید تا لیستی از لوازم مورد نیاز برای خیاطی را در اختیارتان قرار دهیم:

لزوم آشنایی با لوازم خیاطی

پیش از اینکه به شما بگوییم چه وسایلی برای خیاطی لازم است بهتر است، در مورد لزوم تهیه آن ها صحبت کنیم. همه ما می دانیم که هیچ چیز بدتر از این نیست که شروع به خیاطی کنید و به دلیل ناقص بودن یا نبودن یکی انواع وسایل خیاطی نتوانید به کارتان ادامه دهید و آن را نیمه کاره رها کنید. اما تنها داشتن لوازم مورد نیاز برای شروع خیاطی کافی نیست. بلکه با کیفیت بودن آن ها نیز مهم و ضروری است.

فرض کنید قرقره های نخ زیادی دارید که هنگام دوختن درز لباس به سرعت پاره می شوند و به دلیل عدم آشنایی با کاربرد لوازم خیاطی نمی دانید از چه نخی برای انواع چرخ خیاطی استفاده کنید. یا سوزنهای زیادی دارید که هنگام دوخت پارچه های کلفت می شکنند؛ یا قیچی برش پارچه شما به سختی پارچه را می برد. در چنین شرایطی بهتر می دانید که دوختن لباس را به وقت دیگری موکول کنید و دوباره برای خرید به مراکز فروش ملزومات خیاطی رفته و نوع با کیفیت آن ها را تهیه کنید. پس از این توضیحات وقت آن رسیده است که بگوییم چه لوازمی برای خیاطی لازم است.

لزوم آشنایی با لوازم خیاطی

معرفی لوازم خیاطی

حتما شما هم تجربه کرده اید که اگر بدون داشتن لیست خرید به فروشگاهی بروید، فروشنده مقداری از لوازمی که به آن احتیاج ندارید را در کیسه خریدتان می گنجاند. در مورد خرید انواع لوازم خیاطی نیز همینطور است. اگر شما قبل از آشنایی با وسایل خیاطی و تهیه کردن لیست لوازم مورد نیازتان به مغازه ای بروید، نتیجه آن خرید چیزهایی می شود که شاید هیچوقت نتوانید از آن ها استفاده کنید. اکنون وقت آن رسیده که قبل از یادگیری اصول اولیه خیاطی، لیستی از لوازم مورد نیاز برای خیاطی را در اختیار شما قرار دهیم.

متر برای اندازه گیری

اولین چیزی که باید در لیست وسایل مورد نیاز برای خیاطی قرار دهید متر است. متر ابزار انعطاف پذیری برای اندازه گیری محسوب می شود که هنگام اندازه گرفتن دور سینه، دور کمر و حلقه آستین بسیار کارآمد است. به طور کلی سعی کنید یک زاپاس هم برای متر در خانه داشته باشید. زیرا اهمیت آن در میان لوازم خیاطی به اندازه ای است که اگر لحظه ای کنارتان نباشد، کارتان را متوقف می کند.

قیچی مناسب برای برش پارچه

حتی اگر قبل از تهیه لیست کامل از لوازم خیاطی به یک فروشگاه مراجعه کردید، باید هنگام خرید قیچی مراقب تعاریف فروشنده و معرفی وسایل خیاطی مخصوصا قیچی باشید. چراکه بسیاری از اوقات یک قیچی تقلبی را به جای جنس وارداتی و مارک به شما می فروشند. از آنجایی که کند بودن قیچی می تواند پارچه شما را خراب کند و تار و پود آن را از بین ببرد، سعی کنید همانجا آن را امتحان کنید. همچنین بهتر است برای برش پارچه و برش کاغذ الگو دو قیچی جدا تهیه کنید. لازم به ذکر است هنگام خرید به سنگین بودن قیچی دقت کنید. چرا که اگر قیچی وزن زیادی داشته باشد، هنگام برش مچ دستتان آسیب می بیند.

معرفی لوازم خیاطی مانند قیچی

قرقره نخ برای کاربردهای مختلف

نخ ها انواع مختلفی دارند که یک خیاط در مواقع مختلف از نوع خاصی از آن ها استفاده می کند. شاید اگر شما هم به تازگی آموزش خیاطی را شروع کرده اید بخواهید آن ها را جایگزین هم کنید، اما به طور قطع دچار مشکل می شوید. انواع نخ ها عبارتند از:

  • نخ رودوزی: این نخ ها برای دوخت هایی که از روی لباس مشخص هستند به کار می روند و از لحاظ ضخامت و جنس از سایر نخ ها بهتر هستند.
  • نخ کوک: در اکثر مواقع این نخ ها کلفت انتخاب می شوند. کیفیت آن ها نیز از سایر نخ ها کمتر است.
  • نخ مخصوص اورلوک: این نخ ها کاملا مخصوص این کار ساخته شده و کاربرد دیگری ندارند.
  • نخ مناسب برای دوختن درزها: این نخ ها کیفیت مناسبی دارند و معمولا در ابتدایی ترین لوازم خیاطی فروشی ها نیز پیدا می شوند.

تهیه سوزن برای دوخت انواع پارچه

سوزن ها از جمله لوازم خیاطی محسوب می شوند که انواع مختلفی دارند. به دلیل زیاد بودن آن ها در ادامه به ذکر چند نمونه از انواع سوزن ها اکتفا می کنیم:

  • سوزن کوک: این سوزن ها برای کوک زدن استفاده می شود که انواع آن ها در اندازه های مختلف در دسترس هستند.
  • سوزن ژرسه دوزی چرخ خیاطی: این سوزن برای دوخت پارچه های کشی و بسیار نازک استفاده می شوند.
  • سوزن چرخ خیاطی برای دوخت پارچه کلفت: پارچه های کلفت مانند آن هایی که برای دوخت پالتو استفاده می شوند باید با سوزن های مخصوص این کار دوخته شوند. در غیر این صورت به سرعت شکسته می شوند.
  • سوزن چرخ خیاطی برای دوخت پارچه معمولی: این سوزن ها برای پارچه های غیر کشی و ساده و با ضخامت معمولی مناسب هستند.

معرفی لوازم خیاطی مانند سوزن

صابون خیاطی

بسیار دیده ایم که افراد مبتدی هنگام تهیه لوازم خیاطی، قید خرید صابون مناسب برای خیاطی را می زنند و از مداد یا خودکار برای علامت زدن استفاده می کنند. مشکل زمانی آشکار می شود که این علامت ها از روی لباس مشخص باشد و با آب و مواد شوینده نیز پاک نشوند. پس بهتر است مانند یک حرفه ای لباس بدوزید و از وسایل مناسب برای کار خود استفاده کنید. امروزه بجای صابون های خیاطی از خودکارهای حرارتی نیز استفاده می شود.

کاغذ الگو

تهیه کاغذ الگو نسبت به متدی که برای خیاطی انتخاب می کنید متفاوت است. اگر از متد خیاطی بدون الگو استفاده می کنید نیازی به کاغذ الگو ندارید. زیرا الگو روی پارچه ترسیم می شود و خرید کاغذ بی فایده است. اگر می خواهید از الگوهای آماده برای خیاطی استفاده کنید بهتر است کاغذهای روغنی که علایم از زیر آن مشخص هستند را تهیه کنید. اما برای سایر متدها مانند گرلاوین، متریک و مولر بهترین انتخاب کاغذ الگوی کلفت تر و کاهی است.

خط کش مناسب برای الگوکشی

در حال حاضر خط کش های مختلفی در مراکزی که به فروش لوازم خیاطی مشغول هستند پیدا می شود. هر کدام از آن ها نیز کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه شما را با چند نوع از خط کش هایی که لازم است داشته باشید آشنا می کنیم:

معرفی لوازم خیاطی مانند خط کش

  • خط کش های ساده: سال های سال است خیاطان حرفه ای از یک خط کش ساده و بلند برای کشیدن خطوط استفاده می کنند. چرا که در آوردن منحنی های مختلف برای آن ها ساده تر از افراد مبتدی است.
  • خط کش تی: این خط کش ها برای کشیدن خطوط بلند و پیدا کردن زاویه نود درجه مناسب است. البته اگر سر دیگر آن ها نقاله داشته باشد بهتر است.
  • خط کش های منحنی: انواع مختلفی از خط کش هایی وجود دارد که برای کشیدن منحنی های آستین، فاق شلوار و حلال یقه استفاده می شود.

سوزن ته گرد

سوزن های ته گرد با استفاده از گلوله هایی بسته شده اند تا مانع رد شدن کامل آن از کاغذ یا پارچه بشوند. از آن ها برای وصل کردن الگو روی پارچه، تثبیت لبه های پارچه روی هم و روی هم نگه داشتن درزها برای کوک زدن دقیق تر استفاده می شود. بنابراین بهتر است تعداد زیادی از آن ها را همراه با بالشتک نگه دارنده سوزن تهیه کنید. سعی کنید جنس مناسبی برای آن ها انتخاب کنید. زیرا اگر سر سوزن تیز نباشد باعث نخ کش شدن پارچه شما می شود.

معرفی لوازم خیاطی مانند سوزن ته گرد

بشکاف

اگر شما هم در لوازم خیاطی خود بشکاف ندارید و از قیجی های کوچک برای شکافتن درزها استفاده می کنید، بهتر است این محصول را نیز امتحان کنید. چرا که با یکبار استفاده از آن متوجه آسان تر شدن این کار می شوید. بشکاف ها با سوزن تیزی که سر خود دارند به راحتی می توانند بین دوخت های ریز قرار بگیرند. همچنین تیزی تیغ آن ها باعث سرعت بالا در شکافتن درزهای طولانی می شود.

رولت و کاربن خیاطی

انتقال پنس و ساسون از روی کاغذ الگو به پارچه کمی سخت به نظر می رسد. اما زمانی که از کاربن های مخصوص خیاطی و رولت برای اینکار استفاده کنید این کار ساده تر به نظر می رسد. رنگ های مختلفی از کاربن ها در مراکز فروش لوازم خیاطی وجود دارد. اما دقت کنید برخی مواقع رد کاربن به طور کامل از پارچه پاک نمی شود. بنابراین بهتر است از کاربنی استفاده کنید که رنگ آن به رنگ پارچه نزدیک باشد. دقت در انتخاب رنگ آن ها برای پارچه های سفید باید بیشتر باشد.

 

تماس با ما

ماسوره

ماسوره به قرقره های پلاستیکی یا فلزی گفته می شود که نخ زیرین چرخ خیاطی را به دور آن می پیچند. معمولا هنگام خرید چرخ خیاطی بین لوازم خیاطی مربوط به چرخ، تعداد کمی ماسوره قرار داده اند. اما از آن جایی که هر رنگ پارچه ای نخ مناسب و رنگ خودش را برای ماسوره می خواهد، بهتر است در خرید ماسوره دست و دل باز باشید و تعداد بیشتری از آن را تهیه کنید تا مجبور به خالی کردن ماسوره قبلی و جایگزین کردن رنگ جدید نباشید.

وسایل لازم برای اتوکشی

در کنار تهیه ابزار و لوازم خیاطی باید به فکر خرید وسایل مورد نیاز برای اتوکشی نیز باشید. چراکه اتوکشی در تمیز دوختن یک لباس تاثیر بسیار زیادی دارد. این وسایل عبارتند از:

  • بالشتک های مخصوص برای اتوی یقه و آستین.
  • تهیه پارچه ای مناسب برای انداختن روی لباس جهت جلوگیری از برق افتادن لباس در اثر اتو.
  • تهیه یک تکه آهن یا سنگی سنگین برای قرار دادن روی درزها برای تثبیت خط اتو.

در پایان چنانچه قصد مشورت با افراد با تجربه در این زمینه را داشتید و یا به دنبال کلاس های معتبر برای آموزش خیاطی بودید می توانید با شماره 09197236822 تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۶۹ رای

3 دیدگاه برای “آشنایی با لوازم خیاطی (لیست وسایل مورد نیاز خیاطی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.