متد خیاطی متریک

متد خیاطی متریک چیست؟(آموزش خیاطی به روش متریک)

اگر شما هم از بین متدهای مختلف خیاطی برای آموزش این حرفه به متد خیاطی متریک علاقه مند شده اید، بهتر است قبل از طی کردن دوره های آن اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید. به همین منظور در این مقاله از همیار خیاط قصد داریم تمام زوایای آموزش خیاطی به روش متریک از جمله اندازه گیری و الگوکشی را بررسی کنیم تا شما با اطمینان بیشتری در کلاس های خیاطی مربوط به آن شرکت کنید.

متد خیاطی متریک چیست؟

در حرفه خیاطی همیشه کشیدن الگویی که کمترین خطا را داشته باشد از دغدغه های اصلی کسانی بوده است که در این رشته فعالیت می کرده اند. به طوری که سالیان سال است پیشرفت های زیادی در شیوه های الگوکشی و اندازه گیری دیده می شود. بر خلاف سده های پیش که تنها یک روش برای آموزش خیاطی وجود داشت، امروزه متدهای مختلفی به وجود آمده اند، که هر کدام از لحاظ روش الگوکشی، فرمول های اندازه گیری و میزان کنترل الگو و پرو لباس با هم متفاوت هستند. در این میان کسانی که آموزش متد متریک در خیاطی را انتخاب کرده اند باید صبر زیادی برای محاسبات الگو کشی برای رسم الگوی بالاتنه، آستین و پایین تنه را داشته باشند. در ادامه به بررسی جنبه های مختلف این شیوه می پردازیم:

متد خیاطی متریک چیست

مزایای روش خیاطی متریک چیست؟

برای اینکه بدانیم خیاطی به روش متریک چیست و پیش از شروع آموزش خیاطی، بهتر است با خصوصیات آن بیشتر آشنا شویم. به طور کلی تا به حال هیچ کس نتوانسته است قاطعانه بگوید یکی از متدهای خیاطی بهترین روش برای یادگیری این حرفه است. چرا که هر کدام معایب و مزایایی دارند. علاوه بر آن ممکن است یکی از متدها بر اساس فرهنگ و شکل اندام یک کشور مناسب تر از سایر روش ها باشد. برای همین است که اگر بخواهیم بدانیم خیاطی به روش متریک چگونه است بهتر است مزایای آن را نیز بدانیم.

  • کمترین میزان خطا: متد خیاطی متریک به دلیل اندازه گیری ها و الگو کشی دقیق، بر عکس روش خیاطی بدون الگو، کمترین میزان خطا را هنگام دوخت لباس برای شما به ارمغان می آورد. پس اگر می خواهید لباسی زیبا و کاملا اندازه و بدون مشکل داشته باشید، بهتر است کمی فرمول های پیچیده آن را تحمل کنید.

مزایای روش خیاطی متریک

  • مناسب بودن برای افراد مبتدی: آموزش خیاطی به روش متریک برای افراد مبتدی و کسانی که با اصول اولیه خیاطی آشنایی ندارند مناسب تر است. زیرا پیچیدگی های آن از روش گرلاوین کمتر است.
  • متناسب بودن الگوها با شکل اندام ایرانی ها: تناسبی که الگوهای کشیده شده توسط این روش با اندام ایرانی ها دارند، باعث شده است آموزش خیاطی با متد متریک برای هنرجویان ایرانی بسیار محبوب باشد.

اندازه گیری به روش متریک

هر کدام از روش های مختلف خیاطی شیوه ها و اصطلاحات اندازه گیری متفاوتی را برای خود برگزیده اند. پس لازم است با شیوه اندازه گیری متد خیاطی متریک آشنا شوید.

  • دور کمر: اندازه دور گودترین جای کمر (بهتر است قبل از اندازه گیری دور آن را با طناب نازکی ببندید).

اندازه گیری به روش متریک

  • دور سینه: اندازه دور سینه از برجسته ترین جای آن، به طوری که متر از قسمت پشت در یک خط با قسمت جلو باشد.
  • دور باسن: اندازه دور باسن از برجسته ترین جای آن به طوری که متر از قسمت جلو به بدن نچسبیده باشد.
  • قد بالاتنه پشت: این قسمت از وسط پشت گردن (در امتداد سرشانه) تا خط کمر اندازه گیری می شود.
  • قد بالاتنه جلو: از سرشانه تا خط کمر به طوری که متر از روی برجستگی سینه رد شود.
  • کارور پشت: 14 سانتی متر از برجستگی گردن پایین تر و فاصله بین دو دست چسبیده به بدن.
  • کارور جلو: در اندازه گیری متد خیاطی متریک 7 سانتی متر از گودی گردن پایین تر و فاصله بین دو دست چسبیده به بدن برای کارور جلو در نظر گرفته می شود.
  • دور گردن: اندازه دور گردن به طوری که ابتدا و انتهای آن گودی گردن باشد.
  • سرشانه: از خط گردن تا جایی که شیب دست شروع می شود.
  • بلندی باسن: از خط کمر تا برجسته ترین قسمت باسن.
  • بلندی کف حلقه آستین: از خط پشت گردن تا 2 الی 3 سانت بالاتر از خط سینه.
  • حلقه آستین: اندازه دور حلقه آستین
  • قد آستین: از جایی که سرشانه تمام می شود تا مچ دست (برای این منظور کف دست باید روی باسن قرار بگیرد)
  • دور بازو: در متد خیاطی متریک اندازه برجسته ترین جای بازو را برای دور بازو در نظر می گیرند.
  • دور مچ: اندازه دور مچ به طوری که متر دور مچ آزادانه حرکت کند.

اندازه گیری متد متریک

متد متریک اصلاح شده

برخی از آموزشگاه ها متد خیاطی متریک را با عنوان اصلاح شده ارائه می دهند. باید به شما بگوییم که هر کدام از آموزشگاه ها و مربیان بنا بر مدل هایی که با این متد آموزش می دهند و عیوبی که در هنگام الگوکشی و اندازه گیری پیدا می کنند، دست به اصلاح الگوی بالاتنه یا پایین تنه و ایجاد تغییراتی در شیوه های اندازه گیری این متد می زنند. بنابراین همیشه چنین چیزی بهترین شیوه در آموزش آن نیست و باید بدانید سطح این تغییرات چقدر است و فواید آن چیست. پس بهتر است قبل از ثبت نام در هر کدام از کلاس هایی که با این عناوین ظاهر می شوندٍ، از چگونگی این اصلاحات و میزان آن ها سوال کنید.

خیاطی به روش متریک بهتر است یا مولر؟

امروزه در کشور ما و در آموزشگاه های مختلف خیاطی، دو متد خیاطی متریک و مولر در آموزش این حرفه بسیار رواج دارند. دلیل آن نیز دقت آن ها در اندازه گیری و محاسبات بسیار دقیق در الگوکشی است. با وجود شباهت های بسیاری که آن ها با هم دارند، تفاوت های ریز و اساسی آن ها با هم باعث می شود برخی از هنرجو ها بین انتخاب یکی از آن دو برای فراگیری این حرفه دچار سردرگمی شوند. در اینجا قصد داریم مزایای روش متریک را نسبت به روش مولر بیان کنیم. برخی از این مزایا عبارتند از:

خیاطی به روش متریک

  • محاسبات متد خیاطی متریک نسبت به مولر کمتر بوده و برای کسانی که در ابتدای راه هستند یا نمی توانند محاسبات بسیار زیاد را انجام دهند مناسب تر است.
  • به دلیل کنترل های کمتر هنگام الگوکشی، سرعت دوخت یک لباس در متد متریک بیشتر از مولر است.
  • اگر قصد دارید کسب و کار آنلاینی راه اندازی کنید، متد خیاطی متریک بهتر از مولر است. زیرا می توانید از مشتری بخواهید اندازه هایی مانند دور کمر، دور سینه و دور باسن را برای شما بفرستند تا بتوانید بر همان اساس لباس مورد نیاز را برای آن ها بدوزید.

تماس با ما

آموزش خیاطی متد متریک

در این مقاله سعی کردیم بطور کامل در مورد آموزش خیاطی به روش متریک صحبت کنیم. حال که با مزایا و شیوه الگوکشی در آن آشنا شدید و این روش را برای یادگیری حرفه خیاطی انتخاب کردید بهتر است آموزشگاه مناسبی در این زمینه برای خود انتخاب کنید. زیرا به همان اندازه که انتخاب متد متناسب با هدف شما مهم است، انتخاب مدرس با تجربه و دارای فن بیان عالی و آموزشگاهی که محیط مجهز و خوبی داشته باشد نیز اهمیت زیادی دارد. به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم آموزشگاه خیاطی فائقه را انتخاب کنید. این آموزشگاه متد خیاطی متریک را از آموزش های ساده مانند دوره جامع نازک دوزی آغاز کرده و پس از آن انواع مدل مانتو و لباس را به صورت حرفه ای به شما آموزش می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 09197236822 تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.