انواع متدهای خیاطی

معرفی انواع متدهای خیاطی ( مقایسه روش های خیاطی )

آیا شما هم برای ثبت نام در کلاس های خیاطی و انتخاب از بین انواع متدهای خیاطی سردرگم هستید و دوست دارید با انواع روش های آموزش خیاطی بیشتر آشنا شوید؟ آیا در اواسط راه آموزش هستید و می خواهید روش های دیگر الگوکشی خیاطی را آموزش ببینید؟ از آنجایی که در این مقاله از همیار خیاط قصد داریم به معرفی انواع متدهای خیاطی بپردازیم، از شما هم می خواهیم با ما باشید تا ضمن کسب اطلاعات در مورد هر کدام از آن ها، به مقایسه انواع این روش ها با هم بپردازیم:

انواع متد خیاطی چیست؟

مرحله دوخت لباس به طور معمول در تمام شیوه های مختلف آموزش خیاطی یکسان است. بنابراین وقتی در مورد انواع روش های آموزش خیاطی صحبت می شود، منظور ما آموزش انواع الگوی خیاطی و اندازه گیری است. چیزی که باعث تفاوت آن ها می شود نیز چگونگی اندازه گیری قسمت های مختلف بدن و  تقسیم بندی هایی است که روی کاغذ الگو برای پایین تنه و بالا تنه در نظر گرفته می شود. برای کسانی که به تازگی وارد عرصه آموزش اصول اولیه خیاطی شده اند، بهتر است با انواع این روش ها آشنا شوند تا بتوانند بهترین راه را برای حرفه ای شدن در این راه انتخاب کنند. با ما همراه باشید تا به معرفی انواع متدهای خیاطی بپردازیم:

انواع متد خیاطی چیست

متد گرلاوین

متد گرلاوین از قدیمی ترین انواع متد در خیاطی است که الگو کشی در آن بر اساس اندازه دور گردن انجام می شود. در این روش، اندازه گیری تمامی اندام ها به صورت دقیق انجام می شود. بنابر این لباس هایی که با استفاده از این متد دوخته می شوند به دلیل اندازه گیری دقیق و دفعات زیاد پرو، ایرادات کمتری خواهند داشت. به طور معمول آموزگارانی که از بین انواع متدهای خیاطی، این روش را برای آموزش انتخاب کرده اند، بسیار پایبند اصول هستند و کمترین تغییر را در الگوی لباس ایجاد می کنند. بنابراین خلاقیت کمتری در الگوکشی و خلق مدل های لباس تازه وجود دارد.

آموزش متد مولر

بسیاری از شما که با نام انواع متدهای خیاطی آشنایی دارید، بسیار نام مولر را شنیده اید. در حال حاضر به دلیل محبوبیت زیاد این روش و اندازه گیری های ساده تر، بسیاری از آموزشگاه های داخل کشور این روش را از بین انواع متدهای خیاطی برای خود انتخاب کرده اند. اندازه گیری ها در این روش کمتر است و معمولا محدود به اندازه دور سینه، دور باسن، دور کمر و قد لباس است. میزان محاسبات الگوکشی در این روش نیز بسیار کمتر از گرلاوین است و همین امر باعث می شود میزان خطا در برش پارچه نیز بیشتر باشد. به همین دلیل باید پس از کشیدن الگو ایرادات اندامی فرد مانند گودی کمر را در آن به صورت جداگانه محاسبه کنید. اما با این وجود، ایرادات موجود در روش قبل، مانند اندازه های حلقه آستین و کارور پشت در متد مولر برطرف شده است.

متد خیاطی مولر

متد متریک در خیاطی

یکی از جدیدترین انواع متدهای خیاطی، روش متریک می باشد که مربوط به کشور انگلیس است. بیشتر آموزشگاه های فنی و حرفه ای در ایران در حال حاضر استفاده از این روش را از بین انواع متدهای آموزش خیاطی انتخاب کرده اند. دلیل آن نیز اصولی تر بودن اندازه گیری ها و محاسبات انجام شده در الگوکشی است. اگر شما هم می خواهید یک خیاط حرفه ای شوید، بهتر است از محاسبات پیچیده نترسید و مطمئن باشید همین دقت در الگوکشی، باعث کم شدن میزان پرو لباس و سرعت بیشتر هنگام دوخت لباس می شود.

خیاطی با الگوهای آماده

شاید شما هم تا به حال مجلات خیاطی مختلف مانند مجله ترک زبان بوردا را دیده اید. اگر با استفاده از الگوهای آن لباسی برای خود دوخته باشید متوجه می شوید که زمان آغاز تا پایان دوخت لباس بسیار کوتاه است. علاوه بر اینکه معمولا این الگوها کمترین میزان خطا را دارند و تمامی مراحل دوخت و حتی نوع پارچه مورد نیاز و متراژ آن به طور کامل توضیح داده شده است. از بین انواع متدهای خیاطی، استفاده از این روش برای کسانی که نمی خواهند به صورت حرفه ای به خیاطی بپردازند، راحت ترین و کم هزینه ترین روش است. جداول سایز معمولا بر اساس اندازه گیری های استاندارد انجام می شود و در اکثر آن ها الگو بر طبق سایزهای 34 تا 44 و 44 تا 56 برای سایزهای بزرگ کشیده شده است.

متد خیاطی با الگوهای آماده

بزرگترین عیب این روش این است که از آنجایی که سایزها بر اساس اندام استاندارد تهیه شده اند، ایرادات اندام افراد، مانند بزرگی شکم، گودی کمر، بالا بودن سایز سینه یا باسن در آن ها در نظر گرفته نشده است. بنابراین با استفاده از این روش در بین انواع متد الگوی خیاطی، امکان متناسب نبودن لباس دوخته شده با اندام فرد بیشتر است.

خیاطی ساده و بدون الگو

خیاطی بدون الگو یا آموزش خیاطی به سبک ایتالیایی، یکی دیگر از انواع متدهای خیاطی است. ساده بودن این روش باعث شده است بسیاری از آموزگاران خیاطی و خیاطان ماهر، این روش را جزء متدهای آموزش خیاطی ندانند. زیرا در این متد الگوکشی تقریبا حذف شده است و محاسبات بسیار ساده روی پارچه، جایگزین آن شده اند. استفاده از این روش به دلیل حذف پنس و انتقال ساسون در الگوی آن، برای دوخت لباس های ساده مناسب است. از این روش برای دوخت مجدد لباس های قدیمی و فرسوده با انداختن آن ها روی پارچه جدید و برش دوباره آن ها نیز می توان استفاده کرد.

متد خیاطی ساده و بدون الگو

مقایسه انواع متدهای خیاطی

بسیاری از شما برای ثبت نام در کلاس های خیاطی به دنبال مقایسه روش های مختلف آموزش و شناخت بهتر آن ها هستید و با اینکه توضیحات مختصری در مورد انواع متدهای خیاطی خواندید نتوانسته اید روش مورد نظرتان را بر اساس اولویت در یادگیری انتخاب کنید. به طور کلی اگر بخواهیم برای راحتی شما این روش ها را با هم مقایسه کنیم و عناوین مختلفی به آن ها بدهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دقیق ترین روش بین انواع متدهای خیاطی: در حال حاضر دقیق ترین روش به دلیل اندازه گیری های دقیق و اصولی مربوط به روش متریک است که توانسته است خطاهای موجود در روش مولر و گرلاوین را بر طرف کند.
  • ساده ترین متد خیاطی: اگر خیاطی بدون الگو را جزء متدهای مختلف خیاطی حساب کنید، لقب ساده ترین روش از آن این روش است. در غیر این صورت ساده ترین روش، متد مولر است.
  • بهترین متد برای دوخت سریع: اگر متد خیاطی الگوهای آماده را به کنار بگذارید و با محاسبات طولانی کنار بیایید، برای دوخت یک لباس با کمترین زمان و خطا، باید به سراغ متد متریک بروید. زیرا اندازه گیری دقیق، زمان دوخت را کمتر کرده است.

مقایسه انواع متدهای خیاطی

یادگیری انواع متدهای خیاطی در بهترین آموزشگاه

برخی از شما با وجود توضیحات داده شده در مورد انواع متدهای خیاطی، باز هم سردرگم بوده و نیاز دارید با افرادی که در این زمینه تخصص لازم را دارند مشورت کرده، تا در نهایت آموزشگاه مناسبی جهت شروع دوره های خیاطی برای خود پیدا کنید. آموزش بهترین و دقیق ترین متد خیاطی، شیوه آموزش آسان، مناسب بودن قیمت دوره ها از جمله ویژگی هایی است که هر آموزشگاه خیاطی باید داشته باشد. آموزشگاه خیاطی فائقه از جمله مراکزی است که علاوه بر خصوصیات گفته شده، بهترین آموزگاران را نیز برای یادگیری متد خیاطی متریک در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم با شماره تلفن 09197236822 تماس بگیرید و ضمن اطلاع از نحوه شرکت در کلاس های جامع مانتو دوزی، جهت انتخاب کلاس مورد نظر خود با متخصصین در این رابطه مشورت کنید.

تماس با ما

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.