اگر سابقه انجام خیاطی داشته باشید؛ حتماً می دانید که استفاده از خرج کار در لباس، می تواند اعتبار ویژهای به آن ببخشد. اهمیت خرج کار در خیاطی بهاندازهای است که بسیاری از طراحان لباس روی این مورد تمرکز خاصی داشته و سعی می کنند با استفاده از قدرت خلاقیتی که دارند؛ بهترین لباس ها را طراحی کنند. در ادامه این مقاله با انواع خرج کار و کاربردی که در دوخت لباس دارد، آشنا می شوید.
خرج کار چیست؟
خرج کار اصطلاحی است که معمولاً برای تزیینات و افکت دادن به لباس، به کار می رود. خرج کار در تولیدی های پوشاک اهمیت زیادی دارد و شامل موارد مختلفی مثل دکمه، زیپ، نوارهای تزیینی، مارک های پشت یقه و… می شود. هر تولیدی لباس به یک منظور خاص، از خرج کار در دوخت لباس ها استفاده می کند. هدف برخی از صاحبان صنایع پوشاک، تمرکز روی معرفی برند و مارک می باشد. در مواردی هم مدل لباس ایجاب می کند که حتماً برای تکمیل شدن به خرج کار نیاز داشته باشد. همین موارد به ظاهر ساده، می توانند به عنوان خرج کار لباس به کار بروند و باعث زیبایی و چشمگیرتر شدن لباس شوند. معمولاً لباس هایی که خرج کار دارند؛ روی نگاه مشتری تأثیرگذارتر هستند. درواقع یک خرج کار خوب، به لباس اعتبار و زیبایی می بخشد.
کاربرد خرج کار در خیاطی چیست؟
همانطور که گفته شد؛ هدف از به کار بردن خرج کار در خیاطی، می تواند متفاوت باشد. معرفی برند، ایجاد زیبایی، ایجاد اعتبار، چشمگیرتر شدن، جذابتر شدن لباس و… همگی از کاربردهای خرج کار در خیاطی هستند. معمولاً یکی از مهمترین کاربردهای خرج کار برای صاحبان صنایع پوشاک، همین هک شدن برند روی لباس های تولید شده است. زمانی که برند موردنظر در معرض دید باشد؛ مشتری با اطمینان و اعتبار بیشتری نسبت به خرید لباس اقدام خواهد کرد و همین موضوع، می تواند نوعی تبلیغ برای برند موردنظر باشد. خرج کار معمولاً به دو شکل در طراحی و دوخت لباس به کار برده می شود.
نوع اول به این صورت است که به طور جداگانه در بخش طراحی و دوخت در لباس اعمال می گردد و در مورد دیگر، اضافه کردن آن در بخش تولید پارچه است. به عنوان مثال، پارچه هایی که قسمتی از آن ها را گیپور تشکیل می دهد؛ نمونهای از اضافه کردن خرج کار در بخش تولید پارچه محسوب می شوند. این نمونه از پارچه ها نظر مشتریان را جلب می کند، به طوری که حتی حاضر هستند در قبال خرید آن، مبلغ بیشتری هم بپردازند. نقش اصلی خرج کار لباس، درواقع همان جلب نظر مشتری می باشد؛ بنابراین ایده پردازی و طراحی در زمینه طراحی و تولید پارچه با استفاده از خرج کار، می تواند در جلب رضایت نهایی مشتری، اثرگذار باشد.
انواع خرج کار
حال که متوجه اهمیت وجود خرج کار در خیاطی شدید؛ بهتر است با انواع آن هم آشنا شوید. به طور کلی خرج کار به سه گروه عمده تقسیم می شود که عبارتاند از:
گروه اول: هدف از خرج کار در این گروه، معرفی برند، طراح و شرکت تولید کننده لباس است. برای این منظور می توان از عناصری همچون تکه های پارچه، قطعه های کوچک پلاستیکی و یا چوبی استفاده کرد. با این کار، علاوه بر اینکه برای لباس خرج کار استفاده کرده و جلوه و ظاهر زیباتری به آن بخشیدهاید؛ می توانید به راحتی در زمینه معرفی برند هم گام بردارید. البته بسیاری از افراد پس از خریداری لباس؛ تکه های متصل شده به آن را جدا می کنند. بله کاملاً صحیح است، اما به هر حال این خرج کارهای کوچک در جلب توجه و نظر مشتری، بسیار تأثیرگذار هستند. این نوع معرفی برند یا تولیدی بسیار خلاقانه بوده و همین یک قطعه چوب، پلاستیک یا پارچه می تواند اعتبار ویژهای به لباس، ببخشد.
گروه دوم: این گروه شامل تمام عناصری است که باعث می شود کار دوخت و آماده سازی لباس، تکمیل گردد. به عنوان مثال استفاده از دکمه، زیپ و یا پارچه هایی با طرح و نقوش سنتی به صورت تکهای و در اندازه های کوچک، می تواند باعث جلب نظر مشتری و خریدار شود. برای استفاده از خرج کار در خیاطی، باید به این نکته توجه داشته باشید که خرج کار از جنس مرغوبی باشد تا در شستشوی مکرر از بین نرود.
چنانچه به این زمینه از خیاطی علاقهمند بوده و تصور می کنید ذهن خلاق و ایده پردازی برای استفاده از خرج کار در خیاطی دارید؛ می توانید خیاطی را به آسانی شروع کنید. برای این کار پیشنهاد می کنیم به یک آموزشگاه معتبر بروید. حتی اگر هیچ پیش زمینهای از خیاطی نداشته باشید و تا به حال این کار را انجام نداده باشید هم اهمیتی ندارد؛ زیرا در آموزشگاه های معتبر از صفر تا صد خیاطی به شما آموزش داده می شود. وجود اساتید مجرب در این آموزشگاه ها، نیاز شما را برای رفع اشکال برطرف می کند. آموزشگاه فائقه یکی از آموزشگاه های معتبر در زمینه آموزش خیاطی به هنرجویان می باشد. شما می توانید در دوره خیاطی آموزشگاه فائقه ثبت نام کرده و کار خیاطی را آغاز کنید.
گروه سوم: این گروه مهمترین گروه در زمینه استفاده از خرج کار خیاطی محسوب می شوند. حتماً لباس هایی را دیدهاید که شامل قطعات تزئینی مثل سنگ های گرانبها و جواهرات می باشند و با نگاه اول به این لباس ها متوجه جذابیت و گیرایی آن ها، شدهاید. برای اینکه یک پارچه بتواند به یک لباس مجلسی تبدیل شود؛ میبایست از خرج کارهایی همچون روبان، مروارید، پولک و منجوق برای آن، استفاده شود. این قطعات می توانند به لباس زیبایی و جلوه خاصی ببخشند، به طوری که مشتری با اولین نگاه مجذوب این زیبایی گردد.
تأثیر خرج کار بر زیبایی لباس
اگر بگوییم خرج کار تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی و در نتیجه فروش بالای آن دارد؛ پر بیراه نگفتهایم. خرج کار آنقدر روی افزایش زیبایی و فروش یک محصول تولیدی اثرگذار است که به هیچ عنوان نمی توان آن را از دنیای مدلینگ و صنعت طراحی لباس، حذف کرد. حتماً شما هم بارها به هنگام بازار گردی نمونه هایی از خرج کار در خیاطی را دیدهاید. منجوق هایی که در دوخت لباس شب به کار می روند و یا نگین های شیشهای و یا مرواریدی روی پیراهن های زنانه و مانتوها، تنها نمونه های کوچکی از خرج کار در خیاطی هستند.
معمولاً خانمها برای خرید لباس شب و یا نامزدی، به دنبال لباس هایی می روند که با استفاده از سنگ های فلزی و یا سنجاق های تزیینی به عنوان خرج کار تزئین شده باشند. البته این موضوع را باید در نظر داشته باشید که هرچقدر روی لباس بیشتر کار شده باشد، قیمت آن هم بالاتر می رود.
همانطور که گفتیم، خرج کار با توجه به اینکه مربوط به کدام گروه باشد، متفاوت است. حتی اگر یک پارچه در حاشیه به رنگ دیگری باشد؛ به نوعی خرج کار محسوب می شود. علاوه بر فاکتور زیبایی؛ باید به دوام خرج کار در خیاطی هم توجه داشته باشید. به عنوان مثال نمی توانید برای طراحی یک پالتو و کاپشن در محیط های مرطوب، از زیپ های آهنی استفاده کنید. بهترین زیپ ها در چنین محیط هایی از نوع برنج هستند؛ زیرا علاوه بر استحکام، دچار زنگ زدگی نمی شوند و عمر مفیدی خواهند داشت.
با این تفاسیر درمی یابیم که خرج کار در خیاطی با اهداف متعددی استفاده می شود. می توان با استفاده از آن برند را معرفی کرد، به لباس زیبایی بخشید و الزامات و نیاز یک لباس را برطرف کرد؛ زیرا در خیلی از موارد علاوه بر اینکه دکمه ها و یا زیپ ها می توانند کارایی داشته باشند و نیاز اساسی یک لباس را برطرف کنند، باعث زیباتر و شیکتر شدن لباس هم می شوند.
جمعبندی
در این مقاله تا حدی با کارایی خرج کار در خیاطی آشنا شدید. خرج کاری که در لباس استفاده می شود؛ به نوعی ناگفته های یک لباس را به مشتری و خریدار منتقل می کند. این کار باید به گونهای انجام شود که ذهنیت خوب و مثبتی در خریدار ایجاد کند. خرج کار خوب و حرفهای باید با لباس تناسب و هماهنگی داشته باشد، استقامت و دوام آن مناسب بوده و در طراحی آن از خلاقیت بهره گرفته شود. رعایت این موارد اهمیت دارد تا خرج کار بتواند در نهایت، باعث زیبایی و ارزش بیشتر لباس شود.
در صورتی که به حرفه و هنر خیاطی علاقهمند هستید و هنوز قدمی برای یادگیری آن بر نداشتهاید؛ ما به شما پیشنهاد می کنیم در آموزشگاه فائقه ثبت نام کنید. این آموزشگاه از اساتید مجرب برای آموزش خیاطی بهره می گیرد و شما با شرکت در دوره های خیاطی آن، می توانید تمامی اصول مربوط به طراحی لباس و دوخت را یاد بگیرید.
توصیه می کنیم برای دریافت مشاوره و راهنمایی برای شرکت در دوره های خیاطی آموزشگاه فائقه، با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره های درج شده در وب سایت، تماس بگیرید.