انتقال ساسون

انتقال ساسون ها

انتقال پنس یا جابجایی پنس ها در بالاتنه

در بعضی از مدل های لباس مجلسی و شب میبینیم که بعضی از نقاط در بالاتنه

چین خورده اند در حالکه بالاتنهکاملا تنگ است.

فرضا در گودی گردن مقداری چین خورده ولی خود بالاتنه گشاد نشده

و تنگ بودن خود را حفظ کرده است.

برای رسم الگو در این مدل ها از روش انتقال پنس استفاده میشود.

در بیشتر مدل های پوشاک،پنس ها به صورت اولیه نیست و بر حسب نوع طرح تغییر شکل و تغییر محل

داده شده است. انتقال پنس مهم ترین عامل در ژورنال شناسی و طراحی برای تهیه الگو های مختلف

پوشاک است. خطوطی که برای انتقال پنس رسم میشود باید به مرکز تقاطع پنس ها متصل شود.

مکان های انتقال ساسون جلو

مکان های انتقال ساسون پشت

توجه:وقتی که ساسون سینه در آخرین محل خود برای طراحی قرار گرقت، باید طول آن در نقطه محل سینه

2سانتیمتر کوتاه شود.

انواع اصظلاحات الگو

برای اینکه الگو ساخته شود،سه نوع مختلف الگو به وسیله طراحان به کار برده میشود.

لازم است که این انواع مختلف شناخاه شود.

الگوی اصلی(BLOCK)یامادر

الگوی اساس الگویی است که اساس و پایه الگو های دیگر است. همچنین زمینه ای برای طرح های دیگر

به کار برد میشود. الگوی اساس روی کاغذ دیگر کپی یا رولت میشود،تا روی آن کاغذ طرخ های گوناگون ارائه شود.

الگوی کار

این نوع الگو به وسیله طرح برای برش و آخرین تطابق الگوی اصلی و دست یافتن به آخرین الگو به کار میرود.

در طرح های مشکل و پیچیده،قبل از اینکه الگوی نهایی ارائه شود تعداد زیادی از این نوع ساخته میشود.

الگوی نهایی

الگویی است که لباس از روی آنبریده میشود و باید با تمام اطلاعات لازم باری ساختن لباس مشخص شده باشد.

راهنمای الگو

برای اینکه قادر باشیم الگوی صحیحی ارائه میدهیم،اطلاعات زیر باید روی الگو نوشته شود.

1-نام هر قطعه از الگو

2-مرکز پشت و مرکز جلو

3-شماره قطعات بریده شده

4-دولای پارچه(FOLD)

5-نقاط موازنه مشخص شود:این نقاط روی الگو در جاهایی قرار میگیرند که قطعات الگو در آن نقطاط باید پهلوی یکدیگر قرار بگیرند

6-اضافه برای درز:میتوان این اضافه ها را به وسیله صابون یا گچ در اطراف الگوو یا به وسیله علامت گذاشتن در انتهای هر درز مشخص کرد(اگر الگو برای بافتنی باشد اضافه درز لازم نیست)دستورات و راهنمایی های لازم را به طور کامل روی الگو مشخص میکنیم.

7-خطوط ساخت و ترکیب:شامل ساسون ها،جا دکمه ها،جای جیب ها،کوک ها،خطوط پیلی،خطوط و دوخت های تزئینی این خطوط در روی الگو به وسیله گچ طراحی یا به منگنه کردن مشخص میشود.

8-خط راه یا(G):برای دستیابی به نقطه صحیحی که بتوان الگو الگو را روی پارچه قرار داد،باید باید مطمعن شد که الگو در خط صحیح پارچه قرار گرفته است.

خط راه(G) را با یک خط پیکان دار نشان میدهیم.

خطوط راه را روی طرح کار قرار میدهیم. قبل از آنکخ برش الگو به قطعات تقسیم شده باشد،پیدا کردن خطوط راه در قطعات طرح های پیچیده دشوار تر است.

اضافه برای درز

بعضی از کارگاه های تولیدی ترجیح میدهند،که الگوی کامل شده برای تهیه لباس،شامل اضافه درزباشد،و بعضی از کارگاه ها ترجیح میدهند

که الگوی آماده شده از الگوی اولیه ساخته شود، که قبلا روی آن اضافه درز منظور شده باشد.

ولی برای تازه کار ها که این روش مشکل است. این افراد بهتر است از الگویی استفاده کنند

که بدون اضافه درز باشد،مخصوصا در طرح های مشکل،و سپس در موقع برش اضافه درز منظور شود.

نمودار بعدی نشان دهنده اندازه های لازم برای اضافه درز میباشد.

درزهای اصلی:مثل درز پهلو و درزهای سراسری 1/5تا2سانتیمتر است.

درز های بسته:مثل سجاف و مچ 0/5سانتیمتراست

لبه دامن:به شکل تمام شده اش بستگی دارد. از 1سانتیمتر الی 5 سانتیمتر.

پارچه هایی که نازک هستند و بالا می ایستد باید لبه شان را بیشتر تو داد.

در تو کردن لبه سجاف و اطراف یقه باید دقت کرد.

پهنای اضافه درز باید با مداد یا گچ و یا به وسیله ی بریدن روی الگو علامت گذاشته شود.باید توجه کرد که تمام اطلاعات لازم روی الگو

ثبت شود.(به راهنمایی های بعدی توجه شود)

خط راه پارچه(G)

تمام پارچه ها تارو پود دارند. تار های سرتاسر پارچه موازی لبه پارچه ها و محکم تر از پود هستند، ولی پود

در عرض پارچه بافته شده،و مقاومت آن کمتر از تار است.

بهتر است که همیشه خطوط(G) الگو با کناره پارچه موازی باشد.گاهی اوقات قطعات الگو میتواند، به دلایل زیر در بی راه پارچه بریده شود.

چگونگی و منظه های طرح:پارچه های راه راه و چهارخانه که در زاویه های مختلف بریده میشوند،طرح های

جالب توجه تری به وجود می آورند.

کشش طبیعی: برش پارچه از بی راه کشش های طبیعی به وجود می آورد. چون که پارچه های بی راه حالت کشش دارد و

افتادن آن در روی بدن از بی راه زیباتر است. این مسأله به ما اجازه میدهد که به الگو کمی اضافه کنیم.

طرح روی بدن حالت چسبان تری پیدا میکند،ولی لباس ازاد است.

پارچه هایی که حالت لمس و افتادگی دارند: دو لای پارچه، حالت افتادگی پارچه و نرمش پایین دامن،وقتی که پارچه در بی راه

بریده شود بهتر میایستد. پس تیجه برش در بی راه با انتخاب پارچه افزایش میابد.

مثل پارچه کرپ، ساتن،پارچه پشمی نرم.

خواباندن الگو روی پارجه

قیمت در لباس خیلی مهم است،بنابرین به خاطر صرفهجویی اقتصادی،قرار دادن صحیح الگو روی پارچه و دقت کردن در اینکه حتی یک سانتیمتر

پارچه اسراف نشود،ضروری است.طریقه قرار دادن الگو ها و یا علامت گذاری روی پارچه باید به دقت طراحی شود.

پارچه هایی که در یک ردیف برش داده میشوند،غیر اقتصادی است

باید طوری الگو هارا روی پارچه قرار داد که از هر دو طرف بتوان آن هارا جای گزین کرد تا از اسراف پارچه جلوگیری شود.

تمرین برای قناعت کردن پارچه به وسیله قطعات الگو امری است که ضروری و در ضمن باید الگو هارا طوری

روی پارجه قرار داد که خط راه آن جا به جا نشود.بک طراح واقعی وقتی که نمونه ای از کار خود را ارائه میدهد.

قیمت الگو باید منظور گردد، دو الگو تهیه و قیمت دقیق آن را ارائه میگردد، این عمل ممکن است مورد استفاده پارچه زیادی

قرار گیرد، اگر بیشتر پارچه ها برای ساخت لباس است باید طرح های متنوع تری ارائه گردد،و کلکسیون الگو ها باید کامل و مفهوم ارائه داده شود

طراحی الگو برای کارخانجات به وسیله کامپیوتر و اضافه شدن سریع قیمت ها معرفی میگردد، این متد

بازده بیشتری برای اضافه شدن دارد و درصد بیشتر پارچه ها مورد استفاده میباشد.

هدف بیشتر کارخانجات بهره برداری هشتاد درصد از پارچه است

چند نکته در مدل سازی

در مدل سازی الگو باید چند نکته را حتما رعایت کرد از جمله:

  • کشیدن صحیح اساس بالاتنه و آستین
  • اضافه کردن قد از کمر به پایین برای بلندی لباس
  • دادن اضافات لازم برای تبدیل اساس الگو به لباس یا پیراهن
  • انتقال صحیح پنس سرشانه جلو بر اساس مدل داده شده
  • در صورت داشتن برش،دادن برش
  • اگر مدل لباس قرینه باشد از ½الگو استفاده میکنیم و اگر مدل لباس ها غیر قرینه باشد ما
    به تمام الگو یعنی الگوی کامل نیاز داریم
  • برای خط جا دکمه یا مقدار جا دکمه خور به قطر دکمه نیاز داریم برای لباس های
    معمولی و دکمه های معمولیاز 2/5تا3سانتیمتر قطر نیاز داریم
  • جا دکمه خور برای لباس های معمولی برابر با نصف قطر دکمه +0/5 سانتیمتر و برای پالتو و پارچه های ضخیم+1سانتیمتر نیاز داریم
  • برای خط جا دکمه یا جا دکمه خور برای مدل های چهار دکمه مقدار فاصله نوک سینه
    تا جلو را منهای 1سانتیمتر میکنیم یا نصف فاصله دور سینه را منهای 1 سانتیمتر میکنیم.
  • جای اول جا دکمه در لباس به اندازه نصف قطر دکمه از خط شکست پایین آمده و به همان اندازه هم به طرف داخل میرویم (از خط CF)
  • اندازه جا دکمه به اندازه دکمه+0/5سانتیمتر است
  • سجاف را معمولا سه برابر جا دکمه خور در نظر گرفته میشود.
  • دکمه روی خطCF قرار میگیرد
  • جا دکمه افقی از 0/3خط CF َروع میشود و به داخل الگو کشیده میشود.
  • بهتر است دهانه جیب بین 12 الی 16 سانتیمتر باشد که بسته به مدل جیب و جنس پارچه دارد که برای پارچه های ضخیم 14الی 16 سانتیمتر مناسب میباشد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.