آموزش برش پارچه

آموزش برش پارچه و چیدمان الگو روی انواع پارچه

برای داشتن یک لباس زیبا تنها پیدا کردن یک الگوی مناسب کافی نیست، بلکه آموزش برش پارچه، و اینکه بدانیم چگونه الگو را روی پارچه پیاده کنیم و رعایت نکات مهم مربوط به آن نیز مهم است. از آنجایی که طرز و نحوه برش انواع پارچه ها مثل کشی، حریر، مخمل، راه راه و لمه متفاوت است، قصد داریم در این مقاله از همیار خیاط به آموزش چگونگی چیدمان الگو روی پارچه و طریقه برش آن ها بپردازیم:

نکات مهم در چیدمان الگو روی پارچه و برش آن

یکی از اولین اصول اولیه ای که در خیاطی باید رعایت کنید صبر و شکیبایی است. بنابراین قبل از اینکه با سرعت هر چه تمام تر قیچی را به دست بگیریم و پارچه را ببریم، لازم است یاد بگیریم چگونه انواع پارچه را پهن کنیم و پس از آن چگونه الگو را روی پارچه پیاده کنیم. این کار با اینکه ساده ترین مرحله در خیاطی بعد از اندازه گیری به نظر می رسد، اما نکات ریزی دارد که اگر به آن توجه نشود نتیجه کار شما مورد دلخواهتان نخواهد بود. به همین دلیل پیش از پرداختن به آموزش برش پارچه، با این نکات بیشتر آشنا می شویم:

چیدمان الگو روی پارچه و برش آن

  • ابتدا باید براساس عرض پارچه و مدل لباستان، مقدار مورد نیاز از پارچه را خریداری کنید. چراکه کم آمدن پارچه باعث می شود برش پارچه ناقص و خراب انجام شود.
  • در صورت احتمال آب رفتن پارچه لازم است آن را قبل از برش داخل آب قرار دهید و آن را اتو کنید.
  • پارچه را از طرف پشت آن و از روی طول، کاملا صاف و بدون چروک پهن کنید. دقت کنید که لبه ها کاملا روی هم قرار گرفته شود.
  • استفاده از قیچی کند باعث می شود لبه های پارچه خراب شود. بنابراین لازم است از قیچی تیزی استفاده کنید.
  • الگو ها را کاملا صاف و با رعایت جا دوخت روی پارچه قرار دهید و آن را با سوزن ته گرد محکم کنید. لازم است جای دوخت پهلو ها را 2 یا 3 سانتی متر، و جای دوخت سایر قسمت ها را 1 سانتی متر در نظر بگیرید.
  • برای علامت گذاری از صابون های مخصوص استفاده کنید و از به کار بردن مداد یا خودکار بپرهیزید.
  • تا چیده شدن تمامی تکه های الگو روی پارچه برش را آغاز نکنید.
  • در صورت کج بودن لبه های پارچه آن ها را کاملا صاف ببرید.

برش انواع پارچه

آموزش برش انواع پارچه

نکاتی که در بالا گفته شد آموزش برشکاری پارچه به صورت کلی است که برای تمامی پارچه ها باید رعایت شود. از آنجایی که برش برخی از پارچه ها مانند حریر به دلیل لیز و نازک بودنش، مخمل به دلیل راه خوابی که دارد، کشی به دلیل تغییر شکل دادنش هنگام برش و پلیسه به دلیل پیلی هایی که در پارچه نکات مخصوص به خود را دارند، آموزش طرز برش انواع این پارچه ها مانند تریکو نیز به صورت جداگانه ضروری به نظر می رسد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به طور مختصر به بیان مهمترین آن ها بپردازیم:

نکات مهم در برش پارچه حریر

مشکل پارچه های حریر لیز خوردن آن ها روی هم و تکان خوردن بیش از حد آن هاست. بنابراین قبل از آموزش چگونگی برش پارچه حریر و طرز و نحوه برش صحیح آن باید بگوییم، بهتر است روی میز برشتان را با پتو بپوشانید تا حریر روی آن لیز نخورد. بعد از پهن کردن پارچه نیز لازم است دور تار دور دولای پارچه را با سوزن ته گرد محکم کنید. برخی از پارچه های حریر را اگر کمی خیس کنید هنگام برش کمتر لیز می خورند. اگر حریر شما خیلی نازک بود لازم است زیر پارچه را کاغذ بگذارید و برش را همراه با کاغذ انجام دهید.

نکات مهم در برش پارچه حریر

آموزش برش پارچه چهارخانه

اگر دقت کرده باشید در لباس های چهارخانه هر چقدر چهارخانه ها روی هم افتاده باشند، زیباتر و تمیزتر به نظر می آیند. آموزش نحوه برش پارچه چهارخانه بیشتر مربوط به پهن کردن پارچه می شود. چرا که باید دقت کنید چهارخانه ها کاملا روی هم باشند. علاوه بر این هنگام دوخت نیز باید به روی هم افتادن این چهارخانه ها دقت کنید. در غیر این صورت قسمت راست و چپ لباس شما نامتقارن شده و بالا و پایین به نظر می رسد.

نحوه برش پارچه خز

خزهای پارچه هایی تزئینی هستند که برای گرم و زیباتر شدن لباس های زمستانی و پالتو ها استفاده شده و قیمت ها و رنگ ها و انواع مختلف نیز دارند. فرقی نمی کند از خزهای مصنوعی استفاده می کنید یا خزهای طبیعی. آنچه باید در نظر بگیرید این است که آموزش روش برش پارچه خز کمی متفاوت به نظر می رسد. چرا که شما باید نهایت تلاش خود را بکنید که هنگام برش خزها را نبرید تا موهای بلندتری داشته باشید. ابتدا خزها را کاملا صاف کرده و پارچه را به پشت و به گونه ای که راه موها به سمت پایین باشد پهن کنید و الگو ها را کاملا روی راه، به گونه ای که می خواهید خزها قرار بگیرند پهن کنید. پس از پهن کردن الگو، برش را بجای قیچی با یک کاتر تیز انجام دهید. این کار را به آرامی انجام دهید تا خزها بریده نشوند.

نحوه برش پارچه خز

طرز برش پارچه پلیسه

پارچه های پلیسه بیشتر برای لباس های افراد لاغر به کار برده می شوند. این پارچه ها پیلی هایی با اندازه یکسان دارند و از آن ها معمولا برای دوخت دامن ها استفاده می کنند. بنابراین پارچه را باید به گونه ای پهن کنید که پلیسه ها از هم باز نشوند. چرا که هنگام دوخت دامن در قسمت کمر، پیلی ها بسته می شوند. هنگام انداختن الگوها روی پارچه و محکم کردن آن ها نیز باید به این مساله دقت کنید.

آموزش روش و نحوه برش پارچه کشی و لمه

همانطور که می دانید هنگام برش پارچه نباید آن را بکشید. اما رعایت این نکته در مورد پارچه های کشی کمی سخت است. آموزش طرز برش پارچه کشی و لمه به این صورت است که هنگام پهن کردن پارچه دقت کنید که اصلا آن را نکشید و ثابت نگه دارید. الگو ها را به گونه ای با سوزن روی پارچه محکم کنید که کمترین کششی به آن وارد نشود. هنگام برش نیز قیچی شما باید کاملا تیز بوده تا برش به راحتی انجام شود. در غیر این صورت شکل الگوی شما نافرم در می آید و لباس به درستی دوخته نمی شود.

نحوه برش پارچه کشی و لمه

طرز برش پارچه راه راه

یکی از پارچه های مناسب برای دوخت لباس برای افراد چاق، پارچه های راه راه عمودی است. چرا که توجه افراد را از چاقی افراد، به کشیده شدن قد پرت می کند. در آموزش برش پارچه های راه راه باید بگوییم که مانند پارچه های چهارخانه سعی کنید قبل از انداختن الگو روی پارچه، راه ها را کاملا روی هم بیندازید تا قسمت راست و چپ لباس به یک اندازه راه داشته باشند. با این کار لباس شما نامتقارن به نظر نمی رسد. علاوه بر این دقت کنید که الگوها کاملا صاف و روی خط راه ها قرار بگیرند تا هنگام دوخت راه ها کج به نظر نیایند.

طرز برش پارچه مخمل

حتما شما هم در مورد راه خواب پارچه ها شنیده اید. بسیاری از پارچه ها راه خواب ندارند و از هر طرف که الگو را بیندازید می توانید آن را ببرید. اما از آنجایی که پارچه های مخمل خواب دارند باید پیش از انداختن الگو روی پارچه، روش و نحوه برش پارچه مخمل را بدانید. جهت الگوها را باید با یک فلش به سمت پایین مشخص کنید. هنگام پهن کردن الگوها باید دقت کنید که جهت فلش ها با خواب پارچه هماهنگ باشند. همچنین سعی کنید به هیچ وجه الگو ها را کج نیندازید.

طرز برش پارچه مخمل

روش برش پارچه حاشیه دار

آموزش طرز برش پارچه های حاشیه دار به گونه ای است که معمولا حاشیه پارچه پایین لباس می افتد. بنابراین پارچه را باید به گونه ای پهن کنید که حاشیه ها کاملا روی هم قرار بگیرند و الگوهایی که قرار است حاشیه روی آن ها باشد از پیش مشخص شده باشند. پس از آن الگوهای مشخص شده را باید دقیقا روی قسمت های حاشیه بیندازید و برش را به دقت انجام دهید.

آموزش اصولی برش انواع پارچه

مطالبی که در بالا خواندید خلاصه ای از آموزش برش انواع پارچه و چگونگی انداختن الگوها روی آن ها بود. برای آشنایی مفصل تر با برش هر کدام از آن ها لازم است طریقه صحیح آن را از فرد متخصصی یاد بگیرید. به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم با شماره 09197236822 تماس گرفته و اطلاعات لازم را برای یادگیری اصول اولیه خیاطی بر اساس متد متریک و شرکت در کلاس های آموزشی آموزشگاه خیاطی فائقه کسب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.